عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۷۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۹
یک دکترای علوم قرآنی گفت: انسان تا چیزی را شخصاً درک و تجربه نکند، نمی‌تواند به ماهیت آن دسترسی داشته باشد.
عقیق: حسین فلاحی‌اصل با اشاره به این‌که «وحی در لغت یک معنا و در اصطلاح معنایی دیگر دارد» اظهار کرد: همچنین دارای انواع مختلفی است که یکی از آن‌ها وحی رسالی است.
وی با اشاره به این‌که «وحی در لغت به‌معنای اشاره سریع و پنهان است» ادامه داد: در قرآن‌ کریم به وحی با معنای رمز، هدایت تکوینی، وحی رسالی و تشریحی اشاره شده‌ است.
فلاحی‌اصل با بیان این‌که «انسان تا چیزی را شخصاً درک و تجربه نکند، نمی‌تواند به ماهیت آن دسترسی داشته باشد» بیان کرد: وحی از طریق فرشته وحی یعنی جبرئیل‌ امین(ع) و از طرف خداوند بر پیامبران نازل می‌شد که آن‌ها موظف به ابلاغ آن بودند، ولی بشر عادی نمی‌تواند به ماهیت آن دسترسی داشته باشد چراکه پیامبران با حواس درونی، وحی را دریافت می‌کردند نه حواس بیرونی که ما آن را احساس کنیم؛ لذا ماهیت وحی را کسی که آن‌را تجربه کرده می‌تواند حس کند.
این مدرس دانشگاه لرستان ادامه داد: حضرت علی(ع) فرمودند: در زمانی که وحی بر پیامبر اکرم(ص) نازل می‌شد نزد ایشان بودم که صدای ناله‌ای شنیدم، گفتم: یا رسول‌الله(ص) این صدای ناله کیست؟ پیامبر اکرم(ص) پاسخ داد: ناله شیطان است که از عبادت خود ناامید شده است. پیامبر(ص) خطاب به حضرت علی(ع) گفت: تو می‌شنوی آن‌چه من می‌شنوم و می‌بینی آن‌چه من می‌بینم با این تفاوت که من رسول خدا هستم و تو نه. در روایتی دیگر داریم که حضرت علی(ع) فرمود: من بوی نبوت را استشمام می‌کنم.
وی با بیان این‌که «حقیقت وحی برای ما روشن نیست و هویت وحی را درک نمی‌کنیم» افزود: از خود کلام وحی می‌توان اوصاف آن را بیرون کشید، این درحالی است که یک امر بیرونی است یعنی از بیرون و توسط یک واسط مانند فرشته بر پیامبران نازل می‌شده و این درحالی‌ است که بعضی یهودیان آوردن وحی توسط جبرئیل‌ امین(ع) را بهانه قبول نکردن نبوت پیامبر اکرم(ص) قرار داده بودند؛ چراکه می‌گفتند: ما با جبرئیل(ع) قهر هستیم و چون او وحی را بر پیامبر نازل می‌کند ما نبوت او را قبول نداریم.
فلاحی‌اصل با اشاره به این‌که «خود پیامبر اکرم(ص) با حالات وحی و واسطه‌ای که آن را می‌آورد، آشنایی داشت» افزود: وحی در لایه‌های مختلف عقلی، معنوی و دنیوی نازل شده است به‌طوری‌ که لفظ، معنا، ظاهر و باطن خود قرآن وحی است و این درحالی است که خداوند هرآنچه را که بر لفظ پیامبر نازل کرده همان را نیز بر قلب او نازل کرده است.
این مدرس دانشگاه با بیان این‌که «در زمان نزول وحی، حالت پیامبر اکرم(ص) غیرعادی می‌شد، به‌طوری‌که اطرافیان متوجه این حالات او می‌شدند» ادامه داد: البته اطرافیان فقط متوجه این موضوع می‌شدند که پیامبر اکرم(ص) در حال دریافت وحی است ولی از ماهیت آن هیچ خبری نداشتند؛ چراکه پیامبر وحی را با حواس درونی خود دریافت می‌کرد نه حواس بیرونی که مردم همه متوجه آن شوند.
وی با اشاره به این‌که «پیامبر اکرم(ص) به سرعت وحی را دریافت کرده و همزمان به قرائت آن می‌پرداخت که مبادا چیزی از یاد برود» افزود: خداوند به پیامبر(ص) فرمود: نیازی به قرائت سریع وحی نیست؛ چراکه همان‌گونه که آن را بر تو نازل کردیم می‌توانیم وحی را بدون کم و کاست در ذهن تو قرار دهیم، این درحالی است که وحی به‌صورت جلد و پوست بر او نازل نمی‌شد بلکه همه حقیقت قرآن نازل می‌شد؛ چراکه پیامبر اکرم(ص) خود قرآن بود.
فلاحی‌اصل در پایان گفت: از عایشه در مورد اخلاق و رفتار پیامبر(ص) پرسیدند، جواب داد: خُلق پیامبر اکرم(ص) همان قرآن کریم بود؛ لذا ایشان وحی را فقط دریافت و ابلاغ نمی‌کردند بلکه همه مراتب قرآن از همه لحاظ مانند اخلاقی، اجتماعی و ابعادی از این دست در پیامبر اکرم(ص) پیاده شده بود و می‌توان همه آن‌ها را در رفتار و گفتار او دید.



منبع:ایسنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین