عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۶۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
پانزدهمين جلسه هم‌انديشي كار‌شناسان دبيرخانه شورايعالي انقلاب فرهنگي در محل دبيرخانه اين شورا برگزار شد.
عقیق:پانزدهمين جلسه هم‌انديشي كار‌شناسان دبيرخانه شورايعالي انقلاب فرهنگي در محل دبيرخانه اين شورا برگزار شد.
 در اين جلسه كه با موضوع آسيب‌شناسي عزاداري و مرثيه‌سرايي براي امام حسين (ع) و ساير شهداي كربلا برگزار شد، رئيس نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه‌ها طي سخناني گفت: كربلا و عاشورا طلايي‌ترين فرصت در اختيار فرهنگ ناب شيعي ما است.
حجت‌الاسلام و المسلمين محمد محمديان در ادامه افزود: يكي از آسيب‌هاي اين مراسم اين است كه اينقدر درباره آسيب‌ها صحبت كنيم كه فرصت‌ها را فراموش كنيم. كساني كه در اين عرصه حضور دارند خصوصاً سخنرانان و مداحان و صاحبان مجالس بايد به اين فرصت‌ها توجه كنند. اين واقعه چون فرصت بزرگي است آسيب‌هاي زيادي هم به آن وارد مي‌شود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: گاهي بر سر توجه به اين مسائل و آسيب‌ها، تقابل‌هايي در جامعه بوجود مي‌آيد. اين تقابل‌ها موجب تندروي‌ها و بعضاً دو قطبي شدن فضا مي‌شود. به علت اين تعامل‌ها ما امسال در بعضي از جلسات و هيأت‌ها سخنراني‌هاي تندي مي‌شنيديم. جمله امام (ره) جمله مهمي بود «اين محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است» و اساسا انقلاب اسلامي بدون قضيه كربلا هويتي برايش تعريف نمي‌شود.
بعد سلبي عاشورا را همه پذيرفته‌اند
رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها گفت: شايد مهم‌ترين آسيب عزاداري‌ها و مجالس غفلت از جنبهٔ اثباتي كربلا است جنبهٔ سلبي واقعه كربلا مبارزه با ظلم و فساد است كه همه قبول دارند. شيعه چون هميشه تحت فشار بوده است اين جنبه بيشتر مطرح شده است. جنبه اثباتي اين قيام اين بود كه امام حسين (ع) مي‌خواست حكومت اسلامي تشكيل دهد. اين جنبه است كه كمتر به آن پرداخته شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمين محمديان با اشاره به اينكه عده‌اي از نگاه ايدئولوژيك به واقعه عاشورا پرهيز دارند، افزود: بعضي از سخنرانان كاملاً نگاه روشنفكرانه و دگر انديش به واقعه كربلا دارند. آن‌ها تلاش مي‌كنند بگويند بحث عاشورا را ايدئولوژيك نكنيد. اين عده عاشورا را صرفاً يك حادثه تاريخي مي‌دانند كه بايد فقط به جنبه‌هاي عرفاني و معنوي آن پرداخته شود. نقطه مقابل نگاه صرفاً سياسي به عاشورا و ابعاد آن است. هر دو اين نگاه‌ها آسيب است.
مرعوب فضا نباشيم
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعتبار منابع و اسنادي كه در سخنراني‌ها و مداحي‌هاي هيأت‌ها استفاده مي‌شود را مسئله مهمي دانست و گفت: دو سال پيش ۵۰۰ هيأت دانشجويي داشتيم و امسال به ۶۳۰ هيأت افزايش يافته. با توسعه هيأت‌ها نياز به مطالب تازه ايجاد مي‌شود. ما منابع محدودي در اين زمينه داريم. تاريخ كربلا را نمي‌شود عوض كرد تا مطالب تازه توليد كرد.
وي ادامه داد: مطالبي كه در بعضي سخنراني‌ها و هيأت‌ها به واسطه همين مسئله مطرح مي‌شود فاقد منايع معتبر است و مشكلاتي دارند. بعضي علماي ما قائل به تساهل و تسامح در اين مسئله هستند. اما مطالبي كه به اين واسطه در مجالس گفته مي‌شود در شأن اهل بيت نيست.
وي در ادامه تصريح كرد: شهيد مطهري شجاع‌ترين فردي بود كه اين تحريفات را نقل كرد. ما نبايد مرعوب فضا شويم و از بيان اينكه اين مطالب فاقد سنديت هستند و معارض دارند بپرهيزيم. اينكه بعضي مي‌گويند چون دستگاه امام حسين (ع) است، نبايد به آن نزديك شد حرف غلطي است.
حجت‌الاسلام و المسلمين در پايان با اشاره به اين نكته كه محتواي مطالب بيان شده از اهميت بالايي برخوردارند گفت: مستمعين اين جلسات در بعضي مواقع اشعار را به نثر و نهايتاً به تاريخ تبديل و براي هم نقل مي‌كنند پس بايد به محتواي مطالب عنوان شده در جلسات دقت كرد ما در تاريخ اهل بيت كم‌كاري داريم.


منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین