۱۴ خرداد ۱۴۰۳ ۲۷ ذی القعده ۱۴۴۵ - ۱۰ : ۱۲
- واکنش آیت الله رئیسی به شعر صف اول+فیلم
- نغمه ساز / نوبت دوم/ مروری بر آثار ماندگار حاج سیدمحمد جوادی
- علت علاقه ویژه زنجانی ها به آیت الله رئیسی/ اخلاص و صفای باطن ایشان مشهود بود
- ولایت پذیری محض و پیگیری امور مردم از بارزترین ویژگی های رئیس جمهور شهید بود
- نغمه ساز / نوبت اول/ مروری بر آثار ماندگار حاج حیدر توکلی
آیا واگذار کردن وام به دیگران در قبال گرفتن مبلغی به عنوان حق الزحمه یا حق واگذاری جایز است؟
عقیق: یکی از سوالات مطرح در خصوص بانکداری اسلامی اینکه آیا واگذار کردن وام به دیگران در قبال گرفتن مبلغی به عنوان حق الزحمه یا حق واگذاری جایز است؟
آیة الله بهجت: در صورتی که آن وام مشروع باشد، انتقال حقّ امتیاز آن را به دیگری یا مصالحه، اشکال ندارد.
آیة الله تبریزی: چنانچه در دادن مبلغ به شخص شرط کنند که از امتیاز وام رفع ید کند و آن را به دهنده مبلغ واگذار نماید به اینکه شرط در هبه مبلغ باشد مانعی ندارد. والله العالم
آیة الله خامنه ای: واگذاری امتیاز وام به دیگری در ضمن عقد مصالحه و یا هبه معوّضه به شرط آن که بر خلاف مقررات نباشد، مانعی ندارد.
آیة الله سیستانی: اگر خودش وام را نگیرد بلکه گیرنده وام شخص دوم باشد و این کار هم خلاف قانون نباشد مانعی ندارد.
آیة الله صافی گلپایگانی: جائز نیست. والله العالم اگر مقصود دادن وام به شرط مبلغی به عنوان حق الزحمه باشد ربا و حرام است و اگر صورت دیگر مقصود است واضح مرقوم دارید تا جواب داده شود.
آیة الله فاضل لنکرانی: عمل برخلاف ضوابط و قرارداد بانک ها جایز نیست.
آیة الله مکارم شیرازی: چنانچه مخالف مقررات بانکی که وام می دهد نباشد اشکالی ندارد.
آیة الله نوری همدانی: در صورتی که بر خلاف مقررات نباشد، مانعی ندارد.
منبع:تبیان
211008
آیة الله بهجت: در صورتی که آن وام مشروع باشد، انتقال حقّ امتیاز آن را به دیگری یا مصالحه، اشکال ندارد.
آیة الله تبریزی: چنانچه در دادن مبلغ به شخص شرط کنند که از امتیاز وام رفع ید کند و آن را به دهنده مبلغ واگذار نماید به اینکه شرط در هبه مبلغ باشد مانعی ندارد. والله العالم
آیة الله خامنه ای: واگذاری امتیاز وام به دیگری در ضمن عقد مصالحه و یا هبه معوّضه به شرط آن که بر خلاف مقررات نباشد، مانعی ندارد.
آیة الله سیستانی: اگر خودش وام را نگیرد بلکه گیرنده وام شخص دوم باشد و این کار هم خلاف قانون نباشد مانعی ندارد.
آیة الله صافی گلپایگانی: جائز نیست. والله العالم اگر مقصود دادن وام به شرط مبلغی به عنوان حق الزحمه باشد ربا و حرام است و اگر صورت دیگر مقصود است واضح مرقوم دارید تا جواب داده شود.
آیة الله فاضل لنکرانی: عمل برخلاف ضوابط و قرارداد بانک ها جایز نیست.
آیة الله مکارم شیرازی: چنانچه مخالف مقررات بانکی که وام می دهد نباشد اشکالی ندارد.
آیة الله نوری همدانی: در صورتی که بر خلاف مقررات نباشد، مانعی ندارد.
منبع:تبیان
211008