عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) گفت:‌ یکی از آثار مثبت امر به معروف و نهی از منکر این است که جامعه به سمت رشد، تعالی، کمال و سعادت پیش می‌رود و امنیت و آرامش بوجود می‌آید.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو با بیان این‌که «برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر همه مردم باید همکاری کنند» اظهار کرد: وقتی ویروسی وارد یک جامعه می‌شود تمامی افراد تلاش می‌کنند تا آن را از بین ببرند و سعی می‌کنند از شیوع این ویروس جلوگیری کنند پس وقتی در جامعه امر به معروف و نهی از منکر باشد ارزش‌های الهی گسترش پیدا می‌کند و جامعه به امنیت و آرامش می‌رسد.
حق‌جو افزود:‌ اسلام برای امر به معروف و نهی از منکر شرایطی قرار داده است که باید آنها را رعایت کرد تا به نتیجه رسید، اولین شرط آن شناخت است. باید تمامی اعمال مستحب، مکروه، مباح و حرام را بشناسیم و هر چیزی را در جای خودش بکار ببریم. گاهی اوقات انسان‌ها گناه می‌کنند ولی شاید خیلی ضرورت نداشته باشد که آن فرد را امر به معروف و نهی از منکر کنیم. مثل اینکه فردی کار مکروهی را انجام می‌دهد و اگر او را ارشاد کنیم شاید خیلی نتیجه ندهد.
وی ادامه داد: ولی گاهی اوقات گناه‌های انسان به قدری است که علاوه بر آسیب رساندن به خودش به جامعه هم آسیب می‌رساند در این شرایط باید او را امر به معروف و از گناه او جلوگیری کنیم.
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) تاکید کرد:‌ نکته بعدی که در امر به معروف و نهی از منکر باید به آن توجه کنیم شناسایی عوامل اصلی گناهان است و آن آسیب‌هایی که سبب به وجود آمدن گناه می‌شود را از بین ببریم.
حق‌جو تصریح کرد: عامل بعدی ظرفیت شناسی انسان‌هاست. ما باید توان و قدرت انسان‌ها را بشناسیم و بعد به آنها بگوییم که این کار را انجام دهید یا انجام ندهید.
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) تاکید کرد:‌ باید به عوامل پیشگیری از گناه در جامعه توجه شود. ما باید عامل گناه را در جامعه از بین ببریم و کاری کنیم که افراد جامعه به سمت فضای آلوده نروند و فردی که مرتکب خطایی شد چاره اندیشی را به او نشان بدهیم و با گناهی که انجام می‌دهد هرگز او را نابود نکنیم. باید در جامعه فرصت جبران و چاره‌اندیشی برای افراد باشد.
حق‌جو گفت: اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را با این شرایط انجام داد خوب است، ولی اگر فردی خودش شاخص‌های امر به معروف و نهی از منکر را نداشته باشد و به سمت این کار برود باعث طغیان و گناه بیشتری در جامعه می‌شود.
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) در پایان گفت: کسی که امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دهد به نوعی همواره مشغول عبادت است و دارای اجر و پاداش بسیار زیادی در دنیا و آخرت است.



منبع:ایسنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین