عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
نگاهی به کتاب «زندگی حسینی»
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری در کتابی با عنوان «زندگی حسینی» به وجوه مختلف تأثیرپذیری زندگی مردم از واقعه عاشورا می‌پردازد. یکی از مطالب خواندنی در این کتاب به نقش هیئات مذهبی در سبک زندگی مردم امروز اشاره دارد.
عقیق:مجموعه یادداشت‌های عاشورایی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری اخیراً از سوی نشر خیمه در اثری با عنوان «زندگی حسینی» منتشر و روانه بازار کتاب شده است. چنانکه از عنوان اثر برمی‌آید،‌ نویسنده تلاش دارد تا در 20 یادداشت مندرج در این اثر به تأثیر نهضت عاشورا بر زندگی بپردازد. وی با نکته‌بینی به وجوه مختلف واقعه عاشورا و سبک زندگی حسینی پرداخته و نمونه‌هایی از آن را در زندگی رایج امروز نشان می‌دهد. این یادداشت‌ها طی سال‌های اخیر به صورت تدریجی در مجله «خمیه» منتشر شده‌اند.

زائری در مقدمه کتاب خود می‌نویسد: «وقتی حماسه‌ای به عظمت قیام و شهادت حسینی تاریخ را به دو نیمه قبل از عاشورا و بعد از عاشورا و جغرافیا را به دوپاره کربلا و غیر کربلا تقسیم می‌کند، زندگی هر انسانی هم یا این سوی خط است یا آن سوی خط. هر انسانی هرچه بداند و بخواهد و چه نداند و نخواهد، یا کربلایی هست ... یا نیست و اگر هست یا اگر نیست، در هر کدام درجاتی و مراتبی و قدری و اندازه‌ای دارد. هر کسی در سبک زندگی‌اش، در خوراک و پوشاکش، در حرف زدن و خندیدنش، در معاشرت و دوستی‌هایش، در ظاهر و قیافه‌اش، در موضع‌گیری سیاسی و روابط اجتماعی‌اش...»

امر ما را احیا کنید، شما چند نفر هستید؟، خون خدا در رگ جامعه، سه نکته و یک‌راه حل، «مصباح» دعا در «زجاجه» خیمه، عاشورا مهمترین دلیل برای ضرورت غیبت است، خیر سرمان منتظر آقاییم، دهه اول، امر ما این‌گونه احیا می‌شود؛ به پشت سر نگاه کن و... از جمله عناوین مندرج در این اثر است که در قالب یادداشت منتشر شده‌اند.

«روضه‌های ساده خانگی، سبک زندگی ماست» عنوان یکی از یادداشت‌های این اثر که بخش‌هایی از آن به مناسبت ایام عزاداری سالار و سید شهیدان منتشر می‌شود:

«هیئت‌های مذهبی به عنوان هسته‌های اصلی جامعه مدنی شیعی، خاستگاه بسیاری از جریان‌های اعتقادی و دینی در جامعه‌اند و نقش کانون‌های اساسی را ایفا می‌کنند که در متن آنها، همبستگی‌های اجتماعی اصیل و بنیادین شکل می‌گیرد و ارزش‌های ماندگار در روابط بین‌نسلی منتقل می‌گردد.



این مجالس نورانی که در طول تاریخ پرفراز و نشیب شیعه میراث معرفتی پیشوایان نور را بریا امروز ما حفظ کرده‌اند، هنوز هم در عصر جدید، مهمترین پایگاه‌های انتقال این میراث به کسانی هستند که به هدایت الهی، پیروی از مکتب اهل بیت(ع) را می‌پذیرند و در گوشه و کنار دنیا، از رنگ‌ها و نژادها و ملیت‌های مختلف، همه در زیر پرچم توسل به ابوالاحرار، هوای آزادی و آزادگی را به ریه‌های خسته‌جانشان می‌رسانند.

در این میان، روضه‌های خانگی به دلایل گوناگون اهمیت و ارزش دو چندان دارند و برکات و رحمت‌های فراوانی را برای خانه و اهل آن به ارمغان می‌آورند و آسیب‌ها و مشکلات بسیاری را به از خانه و اهل آن دور می‌کنند که در پرتو نور عنایت الهی، خانه‌های شیعیان را به محفل یاد خدا و بهترین بندگان خدا بدل می‌سازند.

امر و توصیه اهل بیت(ع) به اقامه چنین مجالس عزایی و تأکید بر این موضوع در سیره و کلام معصومین(ع) گذشته از آنکه اهمیت آن در مسیر حفظ بنیان‌‌های اعتقادی را نشان می‌دهد، از اثر و نقش تربیتی آن در نظام خانواده حکایت دارد.

وقتی خانه برای برپایی مجلسی بی‌ریا و خالصانه، به محل ذکر خدا و یاد دوستان و برگزیدگان و اولیای او و به طور خاص سیدالشهدا و یاران او تبدیل شد، این خانه برای ساعاتی روضه بهشت و بقعه مزار آنان است و محل نزول ملائک و فرشتگان خواهد بود و عطر حضور آنان بوی طهارت و پاکی را در خانه منتشر خواهد کرد.

وقتی خانواده برای اقامه مجلس ذکر پیامبر خدا و اهل بیت(ع) او دست به دست هم می‌دهند، هر کدام، از این مشارکت و جهاد ایمانی بهره‌ها می‌برند، از پدری که فرش می‌اندازد و سیاهی می‌زند تا مادری که چای دم می‌کند و ظرف می‌شوید تا فرزند و فرزندانی که پذیرایی می‌کنند و بر آستانه در به مهمانان خوشامد می‌گویند. ...»

کتاب «زندگی حسینی» از سوی نشر خیمه در 1000 نسخه و به قیمت 80 هزار ریال منتشر شده است.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین