عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
هیئت ثارالله میزبان اقلیت های مذهبی در میدان هفت تیر تهران بود
هر سال اقلیت های مذهبی در روز تاسوعا مهمانان ویژه حضرت قمر بنی هاشم (ع) هستند. البته این به معنی عدم پذیرایی هیئت از مسلمانان نیست، اما پذیرایی از اقلیت های مذهبی در این روز در رأس برنامه های هیئت قرار دارد.

گزارش تصویری


عقیق: محبت امام حسین (ع) شیعه و غیر شیعه ندارد. هر کسی که باشی، از هر شهر و روستا، پیر یا جوان، زن یا مرد، حتی مسلمان یا غیر مسلمان، نوای عزاداری سالار شهیدان در ماه محرم که به گوشت برسد، از خود بی خود می شوی و انگار که منِ حق طلبی ات بیدار شده و عطر بهشت را استشمام کرده باشد. همه زیر پرچم امام حسین (ع) می ایستند و سینه می زنند و اشک می ریزند.

اقلیت های مذهبی در تهران هم از این قاعده مستثنا نیستند. آن ها هم امروز، روز تاسوعای حسینی، در تکیه ثارالله در گوشه ای از میدان هفت تیر در مرکز پایتخت با مردم شیعه هم ناله شدند. جالب این است که هیئت ثارالله از سال 1359 شمسی در تهران افتتاح شده و در تمام مراسم مذهبی یکی از کانون های اظهار ارادت نسبت به امامان معصوم علیهم السلام بوده است.

امسال هم هیئت ثارالله در دو دهه اول ماه محرم مراسم سوگواری شهدای کربلا را برگزار می کند. در عین حال تاسوعای امسال حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی، روحانی جانبازی که از ناحیه دو چشم بینایی اش را از دست داده، سخنران هیئت بود که سخنانش در باب رشادت ها و جانبازی های حضرت قمر بنی هاشم (ع) در میان جمع اقلیت های مذهبی شور دوچندانی به هیئت ثارالله داده بود.

 

ورود اقلیت های مذهبی به هیئت ثارالله

از سال ها قبل بسیاری از اقلیت های مذهبی که در تهران زندگی می کردند، در ماه محرم در هیئت های شیعیان شرکت داشتند، عزاداری می کردند، غذای نذری می پختند و در گروه زنجیر زنان و سینه زنان حضرت سیدالشهدا (ع) بودند. تا اینکه سال 1378 شمسی بود که کارکنان هیئت ثارالله به این فکر افتادند که اقلیت های مذهبی را هم وارد تکیه عزاداری خود کنند. به این ترتیب از آن سال تا به حال، هر سال اقلیت های مذهبی در روز تاسوعا مهمانان ویژه حضرت قمر بنی هاشم (ع) هستند. البته این به معنی عدم پذیرایی هیئت از مسلمانان نیست، اما پذیرایی از اقلیت های مذهبی در این روز در رأس برنامه های هیئت قرار دارد.

تاسوعای امسال هم طبق برنامه هر ساله، اقلیت های مذهبی بسیاری در هیئت ثارالله شرکت داشتند. آن ها هم در کنار شیعیان در عزاداری شهدا ی کربلا گریه می کردند، سینه می زنند و بعضی هم با شربت و چای نذری خود از عزاداران پذیرایی می کردند.

 

وقتی اقلیت های مذهبی هم نذر می کنند

نذر، عهدی است که با خدا می بندیم تا به شکرانه رفع حاجتی خدمتی در راه خدا انجام بدهیم. جالب این است که این عهد فقط به مسلمان ها اختصاص ندارد. روز تاسوعای حسینی در هیئت ثارالله تعداد زیادی از اقلیت های مذهبی از دین های مسیحیت، زرتشتی، یهودی را می توان دید که نذرهای شان را به نام امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) ادا می کردند و با چای و شربت پذیرای عزاداران محرم بودند.

آبکار، یکی از اقلیت های مذهبی حاضر در هیئت ثارالله، می گوید: «ما با غذاهایی که از مجلس عزاداری امام حسین (ع) به دست می آوریم تبرک می جوییم  و بیماری ها و مشکلات مان را با این غذاها مرتفع می کنیم. چون این غذا را در فریزر خانه مان نگهداری می کنیم و در طول سال هر وقت که یکی از آشنایان بیمار شود یا مشکل و گرفتاری داشته باشد، کمی از این غذای متبرک را به او می دهیم. بارها هم دیده ایم که بیماری ها با این غذای متبرک درمان شده و گره از کارهایمان باز شده است.»

جانبازیان، اقلیت دینی دیگری است که شربت های نذری را بین عزادارن پخش می کند و می گوید: «امام حسین (ع) فقط امام شیعه ها نیست. او شهامت و دفاع از حق را به ما هم آموزش می دهد، در بی کسی ها به فریاد ما هم می رسد و دردهای ما را هم درمان می کند. به همین دلیل است که محبت او شیعه و غیر شیعه ندارد، همه امام حسین (ع) را با روحیه حق طلبی اش دوست دارند و می توانند با او و یارانش ارتباط معنوی برقرار کنند. »

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین