عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
معاون اماكن متبركه و امور زائرین آستان قدس رضوی اعلام کرد ؛
حسن کدخدای عرب: پیش‌بینی شده است که امسال 5 هزار هیأت مذهبی در تاسوعا و عاشورا در حرم مطهر رضوی حضور پیدا می كنند.

عقیق:معاون اماكن متبركه و امور زائرین آستان قدس رضوی، گفت: 30 هزار خدمه و خدمتگزار حرم مطهر رضوی و 200 هزار نفر ساعت كار برای خدمت رسانی به زائران و عزاداران در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در نظر گرفته شده است.

محمود ممتاز افزود: سال گذشته در دهه اول محرم 4هزار هیأت مذهبی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند که امسال پیش بینی شده در دهه اول محرم 5هزار هیأت مذهبی در حرم مطهر رضوی حضور پیدا كنند.

 16 موقوفه حرم برای سوگواری سیدالشهدا(ع)

وی عنوان كرد: 16 موقوفه حرم مطهر رضوی، صرف تعزیت سید الشهدا(ع) میشود که سه موقوفه «ملك التجار»، «مهدی قلی خان قرایی» و «مرحوم غراب» بر اساس نیات واقفان به شكل ویژه اجرا میشود.

وی تصریح كرد: موقوفه «مرحوم غراب» در شب شهادت امام رضا(ع) برای پذیرایی 10هزار نفر از زائران مرقد منور حضرت رضا(ع)، خدمه، خدمتگزاران، مأموران تشریفات اماكن متبركه و كاركنان ادارات تابعه آستان قدس در مهمانسرا اجرا میشود.

ممتاز افزود: همچنین در دهه آخر صفر 6هزار نفر از اعضای هیأتهای نمونه، برتر و برگزیده ایام محرم و صفر سال گذشته و نیز هیأتهای شهرستانی كه در طول این دوره كارت عزاداری دریافت كردهاند، در قالب موقوفه «مهدی قلی خان قرایی» از خوان پربركت ولی نعمتمان حضرت امام رضا(ع) بهرهمند میشوند.

 اهدای پرچم متبرك رضوی به 525 هیأت مذهبی

به گفته وی از مجموع 5 هزار و 717  هیأت مذهبی كه درخواست دریافت پرچم متبرك را داشتهاند، به 2 هزار و 635 هیأت طی سالهای گذشته و 525 هیأت در سال جاری پرچم متبرك اهدا شده است.

معاون اماكن متبركه و امور زائرین آستان قدس رضوی درباره تشرف هیأتهای مذهبی در ایام خاص سوگواری حضرت اباعبدا... الحسین(ع) گفت: مسیر شیخ طوسی ویژه ورود و بست شیخ حرعاملی ویژه خروج هیأتهای مذهبی از حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده  و مسیر طبرسی مسدود است.

ممتاز خاطرنشان كرد: با توجه به حضور گسترده هیأتهای مذهبی صحن انقلاب اسلامی ویژه آقایان و سایر صحنهای مقدس اماكن متبركه ویژه تشرف خانوادگی در نظر گرفته شده است.

 خطبه خوانی خدام رضوی در شب عاشورای حسینی

وی در ادامه با اشاره به اینكه مراسم خطبه خوانی شب عاشورای حسینی پس از نماز مغرب و عشا نهم محرم الحرام پس از مراسمی در دارالحکمه در صحن انقلاب اسلامی برگزار میشود، گفت:مراسم شام غریبان نیز در شامگاه عاشورا پس از نماز مغرب و عشا با حركت خدام بارگاه منور رضوی از سازمان مركزی آستان قدس رضوی آغاز شده و در صحن جمهوری اسلامی برگزار میشود.

ممتاز ادامه داد: برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای عاشورا دهم محرم الحرام در رواق مباركه دارالهدایه و حضور خدام حرم مطهر رضوی در مراسم عزاداری هیأتهای مذهبی نمونه و برگزیده سال گذشته از جمله دیگر ویژه برنامههای معاونت اماكن متبركه و امور زائرین آستان قدس رضوی در این ایام است.

   زائران در خدمت رسانی پیشگام باشند

ممتاز همكاری زائران برای برقراری امنیت و آرامش در این ایام را ضروری خواند و عنوان كرد: انتظار میرود زائران و عزاداران بارگاه منور رضوی در رعایت مواردی مانند حفظ نظم و انضباط، همكاری با کارکنان و خدمه ملبس اماكن متبركه رضوی اهتمام بورزند و از به همراه آوردن وسایل اضافی، دوربین عكاسی، فیلمبرداری و تصویربرداری در صحنها و رواقهای مباركه حرم مطهر خودداری كنند.

معاون اماكن متبركه و امور زائرین آستان قدس رضوی در پایان خاطرنشان كرد: سامانه ارتباطی 32003334 برای ارتباط تلفنی زائران با روضه منوره حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده كه از طریق 200 خط تلفن مجزا صورت میگیرد.

وی در ادامه با اشاره به خدمات حوزه اماكن متبركه به زائران حضرت رضا(ع)،  اضافه كرد: معاونت اماكن متبركه و امور زائرین آستان قدس رضوی طرح زیارتی «معین الضعفا» را در تمامی ایام سال برگزار میكند و برای تشرف سالمندان ناتوان مشهدی برنامه ریزی شده است.

معاون اماكن متبركه و امور زائرین آستان قدس رضوی عنوان كرد: در شش ماه اول سال جاری بیش از 6 هزار سالمند و ناتوان از این طرح زیارتی بهرهمند شده و در قالب گروههای مختلف به حرم مطهر رضوی مشرف شدهاند.

 

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین