عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۳۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
مرحوم خالقی در هيئت‌های مذهبی به ويژه در جلسات جامعه مداحان تهران، سال‌ها به عنوان قاری و تفسیرگوی قرآن فعال بود و تمام وقت خود را صرف تعليم کلام وحی به مداحان می‌کرد.
عقیق/ حمید محمدی محمدی: حاج ابراهيم خالقی، يکی از پيرغلامان اهل بيت (ع) و قاری ممتاز قرآن بود که از نظر ادب و اخلاص به ساحت مقدس ائمه طاهرین (س) بی‌نظير بود، اما آنچه می‌تواند به عنوان مهم‌ترین ویژگی او برشمرده شود، معلمی آن مرحوم بر همقطاران و همکاران خود است.

خالقی در هيئت‌های مذهبی به ويژه در جلسات جامعه مداحان تهران، سال‌ها به عنوان قاری و تفسیرگوی قرآن فعال بود و تمام وقت خود را صرف تعليم کلام وحی به مداحان می‌کرد تا ذاکران اهل بیت (ع) بتوانند بهترين بهره را از مداحی و خواندن قرآن کريم ببرند.

یکی دیگر از مهم‌ترين و بارزترين ويژگی‌های مرحوم حاج ابراهيم خالقی که او را به عنوان يکی از پيرغلامان حضرت امام حسين (ع) شاخص می‌کرد، اخلاص، ادب و ارادت او به ساحت مقدس آل‌الله بود. او خوب می‌دانست که سروکار ذاکر اهل بيت (ع) فقط بايد با آن بزرگواران باشد و فقط بايد به آنان وصل بود. همیشه می‌گفت، اصلی‌ترين شرط در غلامی ائمه طاهرین (س)، اخلاص و ادب است. همين نکته باعث شده که بعد از گذشت سال‌ها از وفاتش همچنان در جامعه از اخلاص، تواضع و شيوه رفتاری او گفت‌وگو شود. هرچند که نزدیک به 30 سال از درگذشت این مداح می‌گذرد و اکنون کم‌تر کسی از مداحان سال‌های اخیر او را می‌شناسد.

مرحوم حاج ابراهيم خالقی در بيان کلمات اشعار خود، کمال ادب و اخلاص را رعايت می‌کرد و روضه‌ها را خيلی باز و بی‌پرده نمی‌خواند. مسائل حاشيه‌ای او را از توجه به وجود مبارک ائمه اطهار (ع) باز نمی‌داشت و هنگام روضه‌خوانی تمام توجهش به آن بزرگان بود. طبیعی هم هست. وقتی آتشی را برای گرم شدن فضا روشن کنی، می‌توانی از نورش هم بهره ببری.

حاج ابراهيم خالقی به خوبی با اين رموز آشنا بود و وقتی برای خاندان پاک عصمت و طهارت مداحی مي‌کرد و رضايت خدا را مد نظر داشت، طبیعی بود که روضه برآمده از قلب پاکش به دل‌ها می‌نشست و همه از مجلس عزاداری او بهره می‌بردند.

در مرحوم حاج ابراهيم خالقی اخلاص، بيان عشق به امام حسين (ع)، سوز روضه و قدرت بيان قرآن کريم به اندازه‌ای بود که به عنوان يک مداح متدين و مخلص و پيرغلام امام حسين (ع) معرفی شده و نامش هميشه در خاطره‌ها ماندنی است.

مرحوم حاج ابراهيم خالقی در سال 1305 متولد شده و از اوایل جوانی با راهنمایی و هدایت استادان مختلف، راه مداحی را پی گرفته بود. در سال‌های میانی عمر، این استاد علی آهی بود که روی او تأثیر فراوانی در مداحی داشت، اما حیف که این ذاکر قدیمی و بااخلاص اهل بیت (ع)، فقط 58 سال از خدا عمر گرفت و در سال 1363 درگذشت.

با رفتن او اما، چشمه زلال مدح و ستایش اهل بیت (ع) در خانواده خالقی نخشکید و دو پسر او، یعنی حاج رضا و حاج تقی خالقی، اولی قبل از فوت پدر و دومی، در مجلس ترحیم پدر لباس نوکری پوشیدند. جواد خالقی، نوه حاج ابراهیم و فرزند حاج رضا خالقی هم از مداحان جوان این خانواده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین