عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۷
مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع)
مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) گفت: معماری حرم مطهر رضوی با هنر آینه کاری عجین شده و این هنر در بارگاه منور رضوی متبلور است.

عقیق: مهندس حسین اسماعیلی آینه را نماد پاکی و روشنی خواند و اظهار داشت: آب و آیینه در فرهنگ ایران اسلامی همواره نماد پاکی، روشنایی و راستگویی بوده و احتمالاً به کارگیری آن در تزیینات معماری نیز برگرفته از همین فرهنگ است.

وی با بیان اینکه آینه‌کاری از جمله واپسین ابتکارات هنرمندان ایرانی در تزئین فضای داخلی بناست، خاطر نشان کرد: آینه کاری هنر ایجاد اشکال منظم در طرح‌ها و نقش‌های متنوع با قطعات کوچک و بزرگ آینه به منظور تزئین داخلی بناست.

او با اشاره به هنر آینه‌کاری در حرم مطهر رضوی، عنوان کرد: آینه کاری ساده، آینه کاری بصورت نقاشی، گچ‌بری روی آینه و ترکیب گچ و آینه، 4 نوع آینه کاری به‌کار رفته در حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) است.

مهندس اسماعیلی ادامه داد: در اکثر رواق‌های حرم مطهر «آینه‌کاری ساده» را می‌توان مشاهده کرد، به عنوان نمونه در رواق دارالولایه و دارالسیاده این نوع کاشی کاری به کار رفته است.

وی افزود: نمونه‌هایی از «هنر آینه‌کاری به صورت نقاشی» در رواق دارالسیاده و توحیدخانه و نمونه‌هایی از «گچ‌بری روی آینه» در غرفه‌های صحن جمهوری اسلامی و دارالاجابه قابل مشاهده است.

او با بیان اینکه «هنر گچ و آینه در کفشداری‌های 13 و 14 به کار رفته است» تصریح کرد: طرح اکثر آینه‌کاری‌های موجود در حرم مطهر رضوی عبارتند از هندسی، اسلیمی و خطایی که با استفاده از رنگ‌های سنتی، در دیواره داخلی بنای حرم مطهر امام رضا(ع) بکار رفته است.

اسماعیلی ابراز داشت: فضاهای مختلف حرم مطهر رضوی به لحاظ قدمت و غنای آینه‌کاری به ترتیب، عبارتند از روضه‌ منوره، مسجد بالاسر، دارالسیاده، دارالحفاظ، دارالسلام، توحیدخانه، دارالفیض، دارالاخلاص، دارالسعاده، دارالضیافه، رواق راهرو کشیک‌خانه، شیخ بهایی، دارالشکر، دارالسرور، دارالذکر، دارالعزه، دارالزهد، دارالعباد، دارالشرف، دارالولایه، دارالرحمه و دارالهدایه.

وی با بیان اینکه سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) تلاش دارد با بهره‌گیری از ذوق و استعداد هنرمندان ایرانی و درآمیختن هنر گذشته و جدید، طرحی نو را در بناهای تازه تاسیس حرم مطهر به اجرا درآورد، متذکر شد: با ساخت رواق‌های جدید در حرم مطهر، شیوه‌های جدید آینه کاری از جمله استفاده از آینه کوژ نیز بکار گرفته شد.

مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) خاطر نشان کرد: آینه کاری در رواق‌های تازه تأسیس حرم مطهر، جلوه‌ای بی‌نظیری از هنر ایرانی اسلامی را به نمایش گذاشته است تا آن جا که می‌توان آینه کاری را محور هنری این رواق ها دانست.

 

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین