عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
مجالس تعزیه عاشورایی همزمان با دهه اول ماه محرم در فرهنگسرای نیاوران آغاز شد و در نخستین تعزیه ، با حضور علاقمندان شامگاه یکشنبه 4 آبان مجلس متوکل عباسی برگزار گردید.
عقیق:در ادامه مجالس تعزیه روز دوم محرم از ساعت 20:30 دقیقه مجلس تعزیه "شهادت وهب" در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود و در سومین روز ، سه شنبه ششم آبان مجلس شهادت مسلم بن عقیل برگزار می شود.

سید علااالدین قاسمی سرپرست گروه تعزیه که یکی از هنرمندان باسابقه در این عرصه به شمار می رود و یکی از تعزیه خوانان سریال موفق شب دهم بوده در گفت و گو با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران با اشاره به ویژگی های مجلس شهادت مسلم، اظهار داشت:مسلم بن عقیل اولین سفیر امام حسین(ع) بود که به  کوفه رفت و در منزل هانی که از اعیان و بزرگان کوفه بود مستقر شد.

همانطور که در تاریخ ذکر شده، عبیدالله بن زیاد به بهانه عیادت از هانی به منزل وی می رود و هانی این فرصت را مغتنم شمرده و پیشنهاد کشتن عبیدالله را به مسلم می دهد اما ایشان این حرکت را به دور از اخلاق می داند و انجام نمی دهد در ادامه داستان مسلم دستگیر می شود و  به شهادت می رسد.

قاسمی با ذکر این نکته که در تاریخ ابتدا مسلم به زندان می افتد و بعد به شهادت می رسد اما در نسخ تعزیه زندان حذف شده و دستور به شهادت رسیدن ایشان توسط عبیدالله ابن زیاد مستقیما صادر می شود افزود:از نکات بارز شخصیت مسلم که در این تعزیه به تصویر کشیده شده انسانیت و اخلاق مداری ایشان است که در کنار سیاست مداری و سخنران بودن از عواملی است که موجب شده مسلم از سوی امام حسین جهت رهسپار شدن به کوفه انتخاب شود.

سرپرست گروه تعزیه همچنین اضافه کرد:نکته بارز این مجلس ابعاد مختلف و تنوع صحنه های گوناگون است. اجرای صحنه های حماسی و رزم شجاعانه مسلم در کنار لحظه های حزن انگیز که نشان دهنده غربت و تنهایی مسلم در برابر بی وفایی کوفیان است جذابیت خاصی به این مجلس می بخشد.

مدت زمان اجرای این تعزیه 80 دقیقه است و نقش آفرینان آن آقایان ابوالفضل احمدی، علی خانی، مرتضی اسماعیلی ، مهدی قاسمی ، فرشاد و علاالدین قاسمی هستند.

گفتنی است مجالس تعزیه عاشورایی، توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شب از ساعت 20:30 در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین