عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۰۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
مهدی عادلی قاری بین‌المللی قرآن کریم و عضو کاروان نور با اینکه در سفر امسال حج دچار بیماری ویروسی شده است اما می‌گوید که پس از بازگشت از حرم رسول خدا و حرم امن الهی دچار دلتنگی شده است. حضور در کنار یک قاری نشاط آفرین و تلاوت در مراسم دعای کمیل نیز از خاطرات خوش او در این سفر است.
عقیق:کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران متشکل از تعدادی از اساتید، قاریان، حافظان و گروه تواشیح «طه» تبریز در ایام حج ابراهیمی به اجرای برنامه‌های قرآنی در محافل و همایش‌های مختلف  در سرزمین وحی پرداخت.

یکی از اعضای این کاروان «مهدی عادلی» قاری بین‌المللی قرآن کریم است که در گفت‌وگو با فارس به تشریح این سفر معنوی پرداخت که در ادامه می‌خوانید.


کمی از سفر حج بگویید.

زیارت خانه خدا و حرم پیامبر(ص) توفیقی بود که یک بار دیگر نصیب من شد و خدا را بابت این موضوع شاکرم. در این سفر تلاش کردم تا توشه‌ای برای خود بردارم و گمان می‌کنم مواهب آن در زندگی‌ام تأثیر‌گذار باشد.

سفر قبلی من به حج 11 سال پیش یعنی در سال 1382 بود و خاطره چندانی از آن سفر در ذهن من نمانده بود، از این رو من هم به گونه‌ای حج اولی بودم و مانند اغلب بچه‌ها که اولین سفرشان بود شور و شوق خاصی داشتم. این سفر سختی‌هایی دارد و جدا از سختی‌ها من از ناحیه زانو دچار مشکل هستم، اما با وجود همه مشکلات، سفر حج امسال آن‌چنان لذت‌بخش بود که امروز که از حج بازگشته‌ام دلتنگ آن فضا و شور و حال هستم.

شما یکی از اعضای باتجربه کاروان بودید، آیا جوان‌ترها از تجربه شما استفاده می‌کردند؟

با توجه به اینکه از سفر قبل من 11 سال می‌گذشت من تجربه زیادی به یاد نداشتم، البته در حد توان در موضوعات تلاوت و یا اعمال حج بچه‌ها را راهنمایی می‌کردم، اما همان‌گونه که گفتم خودم هم نیاز به راهنمایی داشتم.



از تجربه استاد طوسی چقدر استفاده می‌کردید؟

آقای طوسی یک انسان بسیار متواضع، شاد و کاربلد در امور مختلف است. این استاد عزیز، فضای بسیار خوبی در کاروان ایجاد می‌کرد و صفا و صمیمیت خوبی با حضور وی در بین اعضای کاروان به چشم می‌خورد. از نظر اعمال حج هم تجربه بسیار خوبی داشت و به همه کمک می‌کرد. استاد طوسی به گونه‌ای رفتار می‌کرد که همه بچه‌ها از اینکه در کنار وی بودند ابراز رضایت می‌کردند.

من هم مانند سایر اعضای کاروان فرصت حضور در کنار ایشان را غنیمت شمرده و در‌ خصوص اعمال حج و موضوعات مختلف از وی کمک می‌گرفتم.

در ایام حج بیشتر در چه محافلی تلاوت کردید؟

بیشتر برنامه‌ها مربوط به محافل و همایش‌های بعثه مقام معظم رهبری، تلاوت در جمع کاروان‌های ایرانی و تلاوت اذانگاهی ظهر و مغرب در مسجد شیعیان مدینه بود. یک بار هم توفیق داشتم پیش از دعای کمیل مدینه تلاوت کنم.

حال و هوای مدینه و بقیع چطور بود؟

سال‌های سال است که ائمه ما در قربت بقیع مانده‌اند و کاری هم از دست ما برنمی‌آید. فضای بقیع و مدینه فضای خاصی است. یکی از دوستان بعد از نماز صبح در کنار بقیع زیارت جامعه کبیره را می‌خواند این اتفاق فقط در ایام حج تمتع ممکن است آن هم در زمانی مانند صبح و در ازدحام جمعیت، به هر حال فضای زیبایی است خواندن زیارت جامعه کبیره در کنار بقیع و امیدوارم روزی برسد که زیارت ائمه بقیع هم برای همه عاشقان فراهم شود و همانطور که در حرم مطهر امام رضا(ع) به راحتی زیارت و عبادت می‌کنیم در بقیع هم بتوانیم با یک دل سیر زیارت کنیم و اشک بریزیم.



امسال در محفل قرآنی مسجدالحرام هم تلاوت داشتید؟

همانطور که می‌دانید به دلیل ساخت و سازهای حرم امکان برگزاری این محفل مانند سال‌های گذشته فراهم نیست، اما با این حال این برنامه چهار شب در نقطه دیگری برگزار شد. متأسفانه به جز یک شب هر شب مأموران سعودی از برگزاری این محفل ممانعت می‌کردند و حتی یک شب یکی از مأموران سعودی به ما بی‌احترامی کرد. در مجموع برنامه خوبی بود اما با توجه به تغییر مکان و حضور در فضای باز، نمی‌شد برنامه‌ای مانند سال‌های قبل برگزار کرد.

به نظر می‌رسد بیشتر برنامه‌های قرآنی کاروان نور، تلاوت در کاروان‌های حجاج ایرانی است و در کاروان‌های غیر ایرانی برنامه بسیار کم است، در حالی که حج فرصت خوبی برای تبلیغ شیعه و جمهوری اسلامی است، ارزیابی شما از برنامه‌های کاروان نور به چه صورت است.

این موضوع وارد است و همان زمان در عربستان هم مطرح شد، اما به نظر می‌رسد دوستان بخش بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری همه تلاش خود را برای این امر به کار بستند و بضاعت همین بود. البته برخی از محافل کاروان‌های غیرایرانی با ارتباط شخصی دوستان برنامه‌ریزی می‌شد، اما با وجود این تلاش‌ها باز هم باید با رایزنی بیشتر از فرصت حج برای حضور بیشتر قاریان ایرانی در بین حجاج غیرایرانی استفاده کرد تا جهانیان توان بالای شیعیان را ببینند.

 

یکی از مشکلات اعضای کاروان نور در ایام حج موضوع ویروس و سرماخوردگی است شما دچار مشکل نشدید؟

متأسفانه من شدیداً دچار بیماری شدم و هنوز هم خوب نشده‌ام، این موضوع روی صدای من اثر گذاشت و هفته آخر نتوانستم خوب تلاوت کنم. تأثیر ویروس‌ها بر روی من تا حدی است که با وجود گذشت چند روز از سفر حج هنوز نمی‌توانم تلاوت کنم.

این مشکل بیشتر در مکه است، زیرا ازدحام جمعیت بالاست و ویروس‌های مختلف فوراً منتقل می‌شود، البته در طول ایام حج من همه موضوعات و نکات ایمنی و بهداشتی را کاملاً رعایت کردم، اما امسال گویا ویروس‌ها قوی‌تر و متفاوت‌تر بودند. در سفر قبل من اینقدر بیمار نشده بودم و احساس می‌کنم ویروس‌ها امسال قوی‌تر بودند.

خاطره خاصی از سفر حج دارید؟

زیباترین و شیرین‌ترین خاطره من در حج امسال تلاوت در محفل دعای کمیل مدینه بود. تلاوت در این فضای زیبا و معنوی افتخار بزرگی بود که نصیب من شد و خاطره آن را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. امیدوارم همه آرزومندان بتوانند توفیق سفر حج را پیدا کنند.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین