عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
رییس سازمان حج و زیارت:
اوحدی گفت: تلاش می کنیم تا زمان ثبت نام حج تمتع را در کشور تثبیت کنیم،ثبت نام تمتع ثبت نام های امسال در پانزدهم محرم یعنی 21 آبان آغاز و اعزام ها نیز از 10 آبان یعنی اوایل ماه صفر آغاز می شود.
عقیق: سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت صبح امروز پس از بازگشت از سفر تمتع در جمع خبرنگاران و در تحلیل وضعیت تمتع امسال گفت: برنامه ریزی خوب سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در رابطه با ثبت نام زودهنگام و اطلاع رسانی و آموزش مناسب زایران همراه با روان بودن عملیات حج از ویژگی های موسم تمتع امسال بود که این مسئله در سال های گذشته بی سابقه بود. آماده بودن امکانات و تحقق بیش از 92 درصد برنامه های سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی، برگزاری سه دعای کمیل تا امروز و برگزاری مراسم برائت از مشرکین که امسال باشکوه ترین مراسم برائت از مشرکین بود از دیگر ویژگی های حج امسال است.

اوحدی افزود: امسال به دلیل اشتیاق و استقبال مردم دعای عرفه یک ساعت زودتر شروع شد. همچنین انسجام و هماهنگی در کلیه مراکز مربوط به خانواده حج و زیارت شامل سازمان حج، مرکز پزشکی حج، بعثه مقام معظم رهبری و غیره موجب رفع هرچه سریع تر مشکلات و موانع می شد.

اوحدی با اشاره به اینکه امسال 64 هزار زایر در قالب 451 کاروان و از 19 ایستگاه پروازی به تمتع مشرف شدند، گفت: نگاه ما در سازمان حج و زیارت این است که با انجام هماهنگی های لازم شاهد توزیع عادلانه خدمات نسبت به زایران باشیم که در همین راستا امسال زایران 15 استان این اختیار را داشتند که مدینه قبل یا مدینه بعد بودن پروازهای خود را انتخاب کنند در حالی که در سال های گذشته این امکان تنها برای استان تهران فراهم بود. همچنین امسال موفق شدیم دوره اقامت 43 درصد از زایران را در مدینه از 7 روز به 9 تا 10 روز افزایش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به حضور 13 هزار و 500 زایر ایرانی در مدینه گفت: یکشنبه هفته آینده آخرین زایران ایرانی حج تمتع امسال نیز به کشور بازمی گردند. میانگین تأخیر پروازهای ما تا امروز 17 دقیقه بوده است که در این میان 2 پرواز شاهد تاخیر طولانی به مدت 24 ساعت بوده اند. امسال برای نخستین بار پروازها از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شد و انتقال 22 هزار زایر از فرودگاه امام کار سنگینی بود چرا که زایران شش استان کشور باید از فرودگاه امام پرواز می کردند اما با این وجود برخلاف سال های گذشته حتی یک مورد جا ماندن ساک و یا وسایل زایر گزارش نشد در حالی که در سال های پیش بخشی از بار زایران در جده می ماند و سپس به مدینه و از آنجا به ایران انتقال داده می شد اما امسال در کمترین زمان ممکن (45 دقیقه) کلیه ساک و بار زایران به آنها تحویل داده می شد.

اوحدی در ادامه با اشاره به موضوع حمل و نقل زمینی در موسم تمتع گفت: حمل و نقل زمینی ما در سه حوزه درون شهری، بین شهری و حمل و نقل ترددی تقسیم می شد که در حوزه درون شهری ایران از جمله معدود کشورهایی بود که در طول 24 ساعت زایران را از هتل ها به مسجدالحرام منتقل می کرد که در این رابطه 250 دستگاه اتوبوس پیش بینی شده بود و 95 هزار تردد در قالب 14 خط انجام شد. همچنین در حمل و نقل بین شهری از مسجد شجره به مکه و از مکه به مدینه و از فرودگاه جده به مدینه 790 دستگاه اتوبوس فعال بودند و 970 هزار متر مساحت توسط این تعداد دستگاه طی شد که تا این لحظه یک مورد حادثه در حمل و نقل بین شهری گزارش نشده است. یکی از مشکلات ما در سال های گذشته گم شدن اتوبوس ها در مسیر جده به مدینه بود که باعث می شد زایران بعد از طلوع آفتاب به مقصد برسند اما امسال نقشه این مسیر تهیه شده و در اختیار رانندگان قرار گرفت. در بخش حمل و نقل ترددی در ایام تشریح که دو میلیون زایر به صورت همزمان باید به عرفات، منا و مشعر منتقل شوند نیز کار ویژه ای انجام شد و همه زایران ما در زمان مناسب در عرفات مستقر شدند. در همین رابطه سازمان حج و زیارت از نرم افزار ویژه ای استفاده می کرد کلیه اطلاعات مربوط به خروج زایران از هتل و حرکت اتوبوس ها و تعداد زایران در مسیر و در مقصد به صورت آنلاین رصد می شد و به کمک این نرم افزار این امکان فراهم می شد که در صورت بروز هر نوع مشکلی در اولین وقت ممکن آن را برطرف کنیم.

اوحدی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تغذیه و تدارکات زایران در موسم تمتع امسال اشاره کرد و افزود: امسال نخستین سالی بود که کلیه تدارکات به شکل متمرکز تهیه می شد و این طرح آثار و فواید ویژه ای را به دنبال داشت که از جمله آنها یکسان بودن کیفیت تدارکاتی بود که میان زایران توزیع می شد و همین امر رضایت 97 درصدی زایران را به دنبال داشت. مسئله تنوع غذایی نیز از جمله مواردی بود که امسال بخصوص برای مدینه بعد محقق شد. همچنین بر اساس توصیه و تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از اقلام ایرانی امسال تلاش کردیم تا 50 درصد از اقلام مصرفی را از داخل کشور به عربستان سعودی منتقل کنیم که از 120 قلم کالای مورد نیاز 61 قلم کالا از ایران تهیه و تامین شد.

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: امسال 120 مطب در مکه و مدینه برای ارایه خدمات پزشکی به زایران را به عهده داشتیم و 110 تن دارو از طریق مرکز پزشکی حج و زیارت به عربستان سعودی انتقال داده شده بود. همچنین با توجه به اجرای طرح انطباق در حوزه پزشکی حج 52 درصد از پزشکان حاضر در موسم تمتع امسال را بانوان تشکیل می دادند که 60 پزشک زن متخصص و فوق متخصص به موسم تمتع اعزام شدند. علاوه بر این 47 مطب نیز به بانوان زایر اختصاص یافته بود. امسال تعداد کرسی های ما در موضع تمتع 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت که موضوع تغذیه و تدارکات و خدمات پزشکی ارایه شده به زایران در این رابطه موثر بود. همچنین میزان مراجعه به هیئت پزشکی نسبت به سال گذشته 40 درصد کمتر بود.

اوحدی خاطرنشان کرد: تعداد کرسی های امسال تمتع 14 نفر بود که در سال قبل این تعداد 23 نفر بودند که از این 14 نفر 2 نفر به دلیل مشکلات تنفسی و ریوی و 12 نفر به دلیل ایست قلبی فوت کردند، 8 نفر از این تعداد از بانوان و 6 نفر از زایران آقا بودند. کوچکترین زایر امسال در موسم تمتع دختری 9 ساله از اصفهان و مسن ترین زایر ما مردی 111 ساله بود که به سلامت به کشور بازگشت.

معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت در ادامه سخنان خود به توصیه های مقام معظم رهبری در رابطه با ظرفیت تمام نشدنی حج اشاره کرد و افزود: این ظرفیت عظیم علاوه بر حوزه معنوی و فرهنگی در حوزه اجرایی نیز وجود دارد که باید شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر طرح هایی که امسال برای نخستین بار در موسم تمتع اجرا شد طرح تعبیه ویلچر در ایستگاه های اتوبوس در اطراف مسجدالحرام بود که اوحدی ضمن اشاره به این طرح گفت: به دلیل توسعه مسجدالحرام ایستگاه های اتوبوس قریب به 800 متر تا مسجدالحرام فاصله دارد و طی این مسیر برای برخی از زایران مسن مشکل آفرین شد به همین دلیل 65 ویلچر در ایستگاه های اتوبوس تعبیه شده بود که زایران را به مسجدالحرام منتقل می کرد و در این رابطه 4500 مورد انتقال با ویلچر داشتیم. از دیگر ویژگی های حج امسال تشکیل 2 کارگروه جدید شامل کارگروه اطلاع رسانی و کارگروه صیانت از حقوق زایر بود که وظیفه آسیب شناسی میدانی و برنامه ریزی در این زمینه را بر عهده داشتند.

اوحدی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا زمان ثبت نام حج تمتع را در کشور تثبیت کنیم که در این رابطه هفدهم ربیع الاول هر سال به عنوان زمان ثبت نام تمتع ثبت نام های امسال در پانزدهم محرم یعنی 21 آبان آغاز و اعزام ها نیز از 10 آبان یعنی اوایل ماه صفر آغاز می شود.

وی در رابطه با اعزام به عتبات در ایام ماه محرم و اربعین حسینی تشریح کرد: ثبت نام عتبات از چهارم مهر آغاز شده که اعزام های زمینی ما از 2 مرز چزابه و مهران انجام می شود. فراخوان ثبت نام برای عتبات 22 آبان اعلام و زمان آغاز اعزام ها نیز دهم آذر خواهد بود.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین