عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
در جمع اعضای سازمان بسیج مداحان استان تهران مطرح شد
آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه خدمتی که به عهده ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است بسیار مهم و ارزنده است، به تشریح آداب ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرداخت.

عقیق:آیت‌الله محمد محمدی‌ ری‌شهری در جمع اعضای سازمان بسیج مداحان استان تهران که با حضور مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه حضرت سیدالشهدای استان تهران در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام برگزار شد، اظهار داشت: فرصت ارزشمندی است که ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در آستانه ماه محرم در کنار مضجع نورانی حضرت عبدالعظیم الحسنی که بوی کربلا و عاشورا را دارد، گردهم آمده‌اند. امیدواریم به دعای حضرت عبدالعظیم الحسنی و امامزادگان واجب‌التکریم مجاورش به گرمی نفس شما افزوده شود و بتوانید در مستمع خود و عاشورائیان به‌ویژه نسل جوان تاثیر بیشتری داشته باشید و تحول آفرینی کنید.

وی گفت: خدمتی که به عهده ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است بسیار مهم و ارزنده است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در ارتباط با ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بیان داشت: شیخ طوسی در کتاب همانی نقل کرده است: امام صادق(ع) به یکی از صحابه فرمودند «سلام و پیام من را به دوستانم برسان.» و در ادامه فرمودند «رحمت خدا به کسی که با دیگری جمع شوند و امر ما را یاد کند. اگر دو نفر با هم در کنار هم قرار گرفته و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بودند سومین حاضر آن جمع فرشته‌ای است که برای آن‌ها دعا و استغفار می‌کند

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند «باری‌تعالی به مجلسی که ذکر اهل بیت عصمت و طهارت در آن جاری باشد و جمع‌هایی که به نام ائمه اطهار(ع) تشکیل می‌شود و نام و پیام حضرات معصومین زنده می‌شود، می‌بالد. بهترین مردم بعد از ما (ولایت و عصمت) کسی است که ذاکر پیام ما باشد

آیت‌الله ری‌شهری ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت را فضیلتی بزرگ خواند و تاکید کرد: ذاکر و مداح اهل بیت عصمت و طهارت قدر خودش را بداند و کارش را برای رضای خداوند متعال و ائمه اطهار انجام دهد.

اخلاص، بهره‌گیری از مطالب و اشعار معتبر و صحیح‌خوانی از آداب ذاکری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است

رئیس دانشگاه علوم قرآن و حدیث، اخلاص را نخستین و مهمترین ادب ذاکران اهل بیت عصمت طهارت(ع) عنوان کرد و افزود: کار اگر اخلاق و توجه به خدا در فعالیت‌ها وجود نداشته باشد، کار پوچ است. مغز عمل و آنچه به فعالیت‌ها و اعمال روح می‌دهد و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت را محبوب می‌کند و کار و آثار عملکرد را ماندگار می‌کند، اخلاص است.

وی خطاب به ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت بیان داشت: قدر کار خودتان را بدانید و تلاش کنید این کار بسیار مهم برای کسی که خادم و ذاکر ائمه اطهار است، ماندگار شود.

آیت‌الله ری‌شهری با تاکید بر تالیف دو جلد کتاب مفید و موثر به‌عنوان ابزار کار ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت عنوان کرد: تدوین یک کتابی متشکل از اشعاری که به‌واسطه منابع معتبر سروده شده باشد ضرورت دارد. نظر بنده این است کتابی غنی از مرثیه‌ سرایی و اشعار عاشورایی برگرفته از منابع معتبر تهیه شود و ذاکران ائمه اطهار بتوانند از این محتوا در مراسم‌هایشان بهره‌‌‌مند شوند.

وی افزود: اقداماتی در این راستا به همت عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) صورت پذیرفت و تلاش ما این است کتابی جامع و در فصول مختلف تدوین شود که ذاکران و مداحان اهل بیت بتوانند از بین اشعار موجود در این کتاب‌ها که بر اساس منابع معتبر تدوین شده است اشعار مورد نیاز خود را انتخاب کنند.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین