عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
خوش خلقي به معنای معاشرت نيكو و برخورد نيك با ديگران می ‌باشد که با توجه به سخنان اولیای گرامی اسلام در می‏ یابیم که حُسْن خلق آثار و فواید مهمی درانسان واجتماع دارد.

عقیق:در این باره روایت شده است که امیرالمومنین علی (علیه ‏السلام) فرموده اند: چه بسا (انسانِ) ذلیلی که خلق و خویش او را عزیز کرده است، و نیز امام صادق (علیه ‏السلام) بیان داشته اند: نیکی و خوش اخلاقی عمر را زیاد می‏کنند.

همچنین این امام همام در جایی دیگرمی فرمایند: حُسْنُ الْخُلْقِ مِنَ الدّیِنِ وَهُوَ یَزیِدُ فِی الرِّزْقِ؛ حسن خلق جزئی از دین است و روزی را زیاد می‏کند، و نیز پیامبر اکرم (صلی ‏الله‏ علیه و آله) فرموده اند: حُسْنُ الْخُلْقِ یُثْبِتُ الْمَوَدَّةَ؛ نیک خلقی، مودّت و دوستی را محکم می ‏گرداند.

البته باید دانست این عمل آثاری اخروی فراوانی نیز در بر دارد، چنانچه امام صادق (علیه ‏السلام) بیان داشته اند: همانا خوش خلقی گناه را ذوب می‏کند، چنان که خورشید یخ را ذوب می‏سازد، و نیز امام علی (علیه ‏السلام) فرموده اند: حَسِّنْ خُلْقَکَ یُخَفِّفِ اللَّهُ حِسَابَکَ؛ خلق خود را نیکو گردان تا خداوند حساب تو را (در قیامت) آسان گیرد.


پی نوشت ها:

1-علامه مجلسی. بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۳۸۳؛ ج71: 396.

2-کلینی. اصول کافی، ج ۳: ۱۵۷،

3-حرانی. تحف العقول، ص ۲۷۵، 38.

4-کلینی. کافی، ج ۳: ۱۵۷.

5-مهدی عزیزان. اخلاق اسلامی، ج1: 37، 38.

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین