عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
آیت‌الله استادی:
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: کلیات این مسئله که حضرت علی(ع) در حکومت 5 ساله خود عدالت را جاری کرد و مخالف ظلم بود و ردپای معارف از ایشان در اختیار بشر قرار گرفت صحیح است؛ اما روزشمار و جزئیات آن در اختیار ما نیست که باید استخراج شود.
عقیق: آیت الله استادی در پیش نشست «همایش بین المللی حکومت علوی، نگاهی پس از 14 قرن» با اشاره به این که قرآن و روایات ما را به نماز دعوت کرده و تمام جزئیات آن را نیز بیان داشته است، اظهار داشت: امروز اگر کسی بگوید چگونه نماز مثل رسول(ص) خدا بخوانیم منابع آن موجود است و کلیات و جزئیات و کیفیت معنویت بیان شده است؛ اما این که به ما گفته باشند چگونه حکومت کنید و آن را به ما نشان داده باشند مطرح نشده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: کلیات این مسئله که حضرت علی(ع) در حکومت 5 ساله خود عدالت را جاری کرد و مخالف ظلم بود و ردپای معارف از ایشان در اختیار بشر قرار گرفت صحیح است؛ اما روزشمار و جزئیات آن در اختیار ما نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که منابع ما در این زمینه بسیار کم است، ابراز داشت: عهدنامه مالک اشتر به ما می گوید چگونه حکومت کنید؛ اما ما می خواهیم بدانیم خود حضرت علی(ع) در عمل چگونه حکومت کرده است.

*منابع حکومت علوی مستند بر عمل باشد

آیت الله استادی با بیان این که نسبت به مسائل حکوتی نمی توان احساساتی برخورد کرد و همه مسائل را از روی مطلب خوب بودن پذیرفت، ابراز داشت: برای ارائه مبانی حکومت حضرت علی(ع) باید منابع قابل استناد داشته باشیم و این گونه نباشد که صرفا بر اساس نقل ها مطالبی را مطرح کنیم.

وی با بیان این که سبک و سیره حکومت داری حضرت علی(ع) را باید مطابق با اسناد معتبر نشان داد، تصریح کرد: حضرت علی(ع) رهبری حکومت را برای اصلاحات پذیرفت، اما آیا توانست به طور کامل به این مسائل جامه عمل بپوشاند یا خیر؟

*مردم دوران حضرت علی(ع) شیعه نشدند

امام جمعه موقت قم با اشاره به این که ابهامات در خصوص مسائل جزئی حکومت حضرت علی(ع) بسیار زیاد است و سوالات بسیاری فراهم است، افزود: برخی ها خیال می کنند مردم بعد از 25 سال فهمیدند اشتباها سنی شده اند و باید شیعه شوند و حضرت علی خلافت سنی ها را قبول کرده است در حالی که آن ها حضرت را به عنوان وصی و خلیفه قبول نکردند و به عنوان چهارمی آن افراد قبول کردند و مردم آن دوران هرگز شیعه نشدند و امیرالمومنین(ع) مواضع وحدت آمیز اتخاذ می کرد.

وی با تاکید بر این که جزئیات اخلاق جنگ حضرت علی(ع) ارائه شده است، افزود: برای شناخت حکومت 5 ساله حضرت باید به تحقیق و پژوهش و تحلیل بیشتری پرداخت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: در سیره ائمه(ع) ابهامات زیاد است و بسیاری از رفتارها به دلیل شرایط متفاوت اتخاذ شده است و شان نزول احایث را باید متوجه شد؛ به عنوان مثال حضرت علی(ع) با آهنی گداخته نسبت به اموال بیت المال به عقیل هشدار می دهد و امام(ع) دیگری تمام اموال خود را به دیگران می بخشد و به همین دلیل این قضایا در شرایط یکسان قابل جمع نیستند.

آیت الله استادی افزود: باید کل منابع حکومت 270 سال امامت که شامل دوران نبی اکرم نیز می باشد، جمع آوری و تدوین شود و نمی شود نقل های متفاوت از ائمه(ع) داشت.

*حکومت بر اساس عمل ارائه شود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: باید حکومت 5 ساله حضرت را در عمل نشان داد و مقالات این همایش، به روزشمار دوران حکومت حضرت توجه داشته باشد تا به جای حکومت بر اساس گفتار، حکومت براساس عمل ارائه شود.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین