عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۹۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۰
روزشمار قیام عاشورا؛15 ذی الحجه/
در این روز امام حسین علیه السلام در حالیکه از شهادت مسلم بن عقیل خبر نداشت نامه دیگری را توسط قیس بن مسهر صیداوی به کوفه فرستاد.
عقیق:کاروان امام حسین (ع) در روز جمعه مورخ 15 ذی الحجه سال 60 هجری قمری پس از گذر از ذات عرق وارد "الحاجر من بطن الرمه" شد. بطن الرمه هفتمین منزلگاه کاروان امام حسین علیه السلام در مسیر مکه تا کربلا بود که اهالی بصره برای رفتن به مکه معمولاً در آن توقف می کردند.

در این منزل، امام حسین (ع) قیس بن مسهر صیداوی- و به نقل برخی دیگر از مورخان، برادر رضاعی خود - عبدالله بن یَقطُر- را به سوی اهل کوفه فرستاد در حالیکه ظاهراً خبر شهادت مسلم بن عقیل به او نرسیده بود. مضمون نامه این بود:

«بسم الله الرحمن الرحیم
از حسین بن علی(ع) به سوی برادرانش از مؤمنین و مسلمین؛ سلام علیکم.
من خدای یکتا را سپاس می گویم، امّا بعد؛ نامه مسلم بن عقیل به من رسید و او از حسن رأی و تصمیم اشراف و اهل مشورت شما بر یاری کردن ما و طلب حقّ ما، به من خبر داده است. من از خدای متعال می خواهم که در حقّ ما احسان نماید و شما را اجری بزرگ عطا فرماید. من روز سه شنبه هشتم ذیحجه (روز ترویه) از مکه بیرون آمدم. وقتی فرستاده من نزد شما رسید در کار خود شتاب کنید و هرچه لازمه کار است تدارک کنید که در همین روزها من خواهم رسید. انشاءالله، والسلام علیکم و رحمة الله».

گفتنی است قیس بن مسهر صیداوی پس از رسیدن به کوفه توسط لشکریان ابن زیاد دستگیر شد و به شهادت رسید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین