عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۷
روز قیامت به این دلیل که انسان متوجه ضرر از دست رفتن عمرش و عدم استفاده از آن می‎شود تغابن نامیده شده است.

عقیق:محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
 
عمر سرمایه مهمی برای هر انسان است و از آن دست چیزهایی است که وقتی از دست میرود قدر آن به طور واقعی شناخته میشود.
 
روز و شب در مجموع 24 ساعت است و از این 24ساعتها خیلی میگذرد و ما بعضاً غافلیم. غافل از آنکه معلوم نیست در روز قیامت چه حسرت و تأسفی باید خورد بابت از دست دادن این عمر و ساعاتی که میرود!
 
در کتاب شریف بحارالانوار جلد هفتم صفحه 262 حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که حقیقتاً عبرت آموز و تأمل برانگیز است.
 
حضرت در توضیح چرایی نامگذاری روز قیامت به روز تغابن میفرمایند:
(روز قيامت براي هر روز از عمر انسان بيست و چهار صندوقچه به تعداد ساعات شبانه‌روز باز خواهد شد. صندوقچهاي را باز مي‌كنند و بنده آن را سرشار از نور و سرور مي يابد، در آن هنگام آنقدر خوشحال می‌شود كه اگر آن خوشحالی را به تمام اهل جهنم تقسيم كنند، همه آنها حالتی پيدا مي‌كنند كه درد سوزنده آتش را احساس نمي كنند، آن ساعتی است كه در آن خدای تعالی را اطاعت نموده است.
 
سپس صندوقچه ديگري را باز میكنند و میبيند كه پر از تاريكی و بوی بد بسيار ناراحت كننده است، در آن هنگام چنان ناله و حالت دردناكی پيدا میكند كه اگر آن ناراحتی را به تمام اهل بهشت تقسيم كنند، لذت درك نعمت هاي بهشتي برای آنها کم میشود، آن ساعتی است كه در آن، خداي تعالي را معصيت نموده است.
 
پس از آن صندوقچه ديگري را باز میكنند و مشاهده میکند كه بطور کامل خالی است، يعنی محتوای آن نه باعث خوشحالي او میشود و نه باعث آزار او، اين ساعتی است كه در آن خوابيده و يا به كارهاي مباح دنيا مشغول شده است، در اين لحظه است كه احساس خسارت میكند و تاسف می‌خورد كه چرا از آن فرصتها استفاده نکرده، در صورتی كه میتوانست این صندوقچه را پر از كارهای نيك و نور كند كه قابل توصيف نباشد. به همين خاطر است كه قرآن كريم قيامت را روز تغابن ناميده است.)
 
میدانید که وقتی من گوشت بخرم و فروشنده من را فریب بدهد و من پول بیشتری برای آن گوشت بدهم و بعداً بفهمم که سرم کلاه رفته است من را مغبون میگویند. مغبون یعنی کسی که فریب خورده و ضرر کرده و حالا میفهمد که چه بر سرش آمده است.
 
روز قیامت به این دلیل که انسان متوجه ضرر از دست رفتن عمرش و عدم استفاده از آن میشود تغابن نامیده شده است.
 
چه بهتر که تا به قبر نرسیده‏ ایم از ساعات عمرمان استفاده بیشتری کنیم و حداقل هر ساعت از عمر تا جایی که ممکن است با یک صلوات یا سه قل هو الله یا یک سوره حمد خواندن، نوری در صندوقچه آن ساعت به امانت بگذاریم باشد که در روز قیامت مغبون نباشیم.
 
والحمد لله رب العالمین



منبع:جهان
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین