عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۵۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۶
استاد جاودان ضمن تاکید بر مقام یقین نزد امام:
کمال نهایی انسان در وقت رضا و اراده اش در ذیل رضای خداوند محقق می شود، هرچه انسان در این زمینه جلوتر برود و وقتی رأی او تابع رأی خدا باشد آنگاه کارگزار عالم می شود.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان، استاد اخلاق حوزه علمیه تهران در جلسه هفتگی اخلاق گفت: علامت و مشخصه انسان و چیزی که انسان به وسیله آن از دیگر موجودات زنده متمایز می شود، اراده است لذا تمام تعلیم دین نیز این است که انسان اراده اش را پای اراده خدا بگذارد.
وی ادامه داد: مرحله اولیه دین بخشی از اراده ما را می خواهد مثلا می گویند نماز را اول وقت بخوان.

استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: اگر تمام شبانه روز و تمام زندگی انسان اراده ای بشود که فقط اراده خدا شده است یعنی هرچه نگاه می کنی طبق رضای خدا نگاه کنی و هرچه بگویی طبق رضای خدا بگویی صاحب اراده ای شده ای که خودش را وقت عبادت خدا کرده است.

سخنران این مجلس با تاکید بر اینکه کمال نهایی انسان در وقت رضا و اراده اش در ذیل رضای خداوند محقق می شود، ادامه داد: قرآن در مورد فرشتگان می فرمایند نظرشان پشت نظر خدا، یعنی نظر خدا هرچه هست نظر فرشته دنبال نظر اوست.

سخنران این مجلس تصریح کرد: آیه 27 سوره مبارکه انبیا می فرماید یعنی همیشه قول، رأی و نظر فرشته مأموم است چرا که رأی، رأی خداست.

حجت الاسلام جاودان با بیان اینکه سعدی می فرماید رأی هرچه تو اندیشی و حکم هرچه تو فرمایی، خاطرنشان کرد: این تقریبا پایان کمال انسانی است. وی ادامه داد: خدای متعال فرشتگان را اینگونه خلق کرده است اما انسان اینگونه خلق نشده است زیرا انسان می خواهد مستقل باشد و رأی، رأی خودش باشد.

استاد اخلاق حوزه تهران با بیان اینکه معمول همه ما و مردم این است که رأی، رأی خودشان است و به رأی خودشان عمل می کنند، خاطرنشان کرد: اما اگر این عوض شود فرشته می شود و چون انسان است و فرشته شده است 100 هزار برابر هر فرشته است.

استاد جاودان ادامه داد: اینکه اینجا می گوییم فرشته، مقصود فرشتگان برگزیده است و نه هر فرشته ای زیرا فرشتگان برگزیده خدا اینگونه اند که رأی شان تابع رأی خداست. وی افزود: به یک معنا در مورد ائمه (ع) داریم که می فرماید قلوبنا بکرو مشی الله.

خطیب این مجلس با اشاره به اینکه قلب های ما لانه مشیت خداست، گفت: خداوند هرچه بخواهد در این لانه فرود می آید و من هیچ رأیی ندارم. وی ادامه داد: دین تمرین است، تمرینی است که انسان رأی خودش و رضای خودش را وقف رأی و رضای خدا کند و خواست خودش را وقف خواست خدا کند.

استاد جاودان تاکید کرد: هرچه انسان در این زمینه جلوتر برود و وقتی رأی او تابع رأی خدا باشد آنگاه کارگزار عالم می شود. حجت الاسلام والمسلمین جاودان در بخش دیگری از سخنانش گفت: فرشتگان برگزیده خداوند مدبرند و جهان به تدبیر آنان است آنچنان که جهان را اداره می کنند.

وی افزود: ما فرشتگان بزرگ را می شناسیم مثلا جبرییل و میکاییل که کل جهان را اداره می کنند. خطیب این مجلس با بیان اینکه چنین فرشتگانی کل جهان را اداره می کنند، گفت: یعنی فقط عالم انسان، کره زمین و خورشید را اداره می کنند بلکه کل عالم را اداره می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جاودان در پایان با بیان اینکه چرا چنین فرشتگانی به این مقام رسیده اند که کل عالم در مدیریت اوست، گفت: زیرا رأی او تابع رأی خداست به همین طریق انسان نیز به سلطنت عالم می رسد.

 منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین