عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

عقیق: عزادار حقيقی به خوبی می‌داند كه سوگواری و برپايی مجالس بزرگداشت برای اهل بيت(ع) فقط قسمت كوچكی از وظايف الهی او نسبت به آنان است بلكه وظيفه بالاتر، توجه به درس‌ها و عبرت‌های عاشورا و عمل به آن‌ها است. عمل به تكاليف از جمله درس‌هايی است كه عزادار حقيقی از عاشوراييان فرا گرفته است. او خود را نسبت به امام زمانش مكلف و مسئول می‌داند. عزادار، نيك می‌داند كه بايد به تنهايی در دادگاه عدل الهی نسبت به رفتار خود با امام زمانش پاسخگو باشد لذا، برای عمل به وظيفه‌اش منتظر هيچ‌كس نمی‌ماند؛ او منتظر سازمان‌ها، نهادها و اشخاص نيست. او خودش به تنهايی براي خارج كردن امام زمان(ع) از تنهايی، غيبت، اضطرار و آوارگی تلاش می‌كند. او مانند شهدای كربلا كه هرگز به كمی نفرات شان توجه نكردند و هر يك فقط و فقط به فكر انجام وظيفه در قبال امام مظلوم و تنهاييش بود و كاری به نتيجه و تأييد ديگران نداشت، عمل می‌كند.

اصول عزاداری برای اهل بیت(ع)

الف) برخی از زیادی مجالس عزا و روضه می نالند که: دو ماه محرم و صفر پی در پی و بعضی در طول سال با روضه های هفتگی یا ماهانه مجالسشان ادامه دارد، این کار باعث خستگی و ملال خاطر است.

پاسخ: شرکت در همه مجالس لازم نیست.

از مطالب گذشته پاسخ این اشکال نیز واضح و روشن شد، چون گر چه اصل عزاداری لازمه مسلمانی و ادای حقوق پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است، و فتوا به وجوب آن در کلمات فقها نیز آمده، ولی چنین نیست که بر همه لازم باشد همیشه و در همه مجالس شرکت نمایند، چنانکه قرائت قرآن و ادعیه، و نمازهای مستحبی همیشه مطلوب است، ولی هر کس به اقتضای شرائط خود به قدر امکان به آن می پردازد، در عزاداری نیز همین امر جاری است.

گرچه حزن و اندوه و عزاداری دائمی نیز مطلوب خدای تعالی است چنانکه در برخی از روایات به آن اشاره یا تصریح شده است.

البته شایان ذکر است که در عمل به مستحبات نشاط و سرحال بودن انسان اهمیت فراوان دارد، از کلمات اهل بیت(ع) استفاده می شود که هنگام بی حوصلگی و عدم تمایل قلبی، مناسب است بر انجام واجبات اکتفا و از پرداختن به مستحبات خودداری شود.

ب) بعضی این اشکال را از ناحیه دیگری مورد توجه قرار داده گویند:

آیا بهتر نیست به جای برپا کردن این همه مجالس و اهتمام به عزاداری و زیارت و ... به امور فقرا و ازدواج جوانان رسیدگی شود؟!

پاسخ: هر چیزی به جای خویش نکوست!

1_ هر تکلیفی جایگاه ویژه خودش را داراست. توجه به امور مستمندان نباید ما را از اهتمام به سایر نیازهای اجتماع غافل کند.

آیا فقط سیر شدن شکم گرسنگان مطلوب است؟! آیا نسبت به نیازهای معنوی نباید احساس مسئولیت شود؟! چرا از ارزش واقعی عزاداری و تعظیم شعائر آن قدر غافلیم که تحت الشعاع بقیه امور قرار گرفته است؟!

گرچه رسیدگی به امور فقها امر مهمی است، ولی منافات با انعقاد مجالس ندارد. چه لزومی دارد که از شعائر مذهبی و مجالس عزاداری کم گذاشته شود و کاستی های بقیه امور جبران و تلاقی گردد؟!

2_ مگر خداوند نمی توانست به جای تأکید بر تعظیم شعائر و فریضه حج بیت الله دستور رسیدگی به امور فقرا را صادر کند؟!

آیا معصومین(ع) نمی توانستند به جای تکرار حج و عمره، هزینه آن را به فقرا اختصاص دهند؟! این سیره مسلم آنهاست که در کنار کمک به نیازمندان به حج و عمره _ که تعظیم شعائر الهی است _ نیز پرداخته اند.

3_ امام صادق(ع) می فرماید: پدرم به من فرمود: از مال من فلان مقدار وقف کن تا ایام مناسک منی، در منی برایم سوگواری برگزار شود.

در این روایت اهمیت اختصاص بودجه برای عزاداری را به ما فهمانده اند و به شیعیان _ برای اختصاص بودجه جهت عزاداری و هزینه کردن در این راه بسیار مهم _ الگو داده اند.

آری حضرت می توانست این مال را وقف فقرا کند، ولی با این وصیت ارزش اهتمام به عزاداری را به ما فهماند.

4_ بسیاری از مشکلات و نیازهای مادی و معنوی فقط در این مجالس برطرف شده و به آن رسیدگی می شود.

چه بسیارند نیازمندان و مستمندانی که از برکات مجالس عزا و اطعام هایش بهره می برند. چه بسا برنامه ریزی هایی که برای رسیدگی به امور مستمندان از همین مجالس شروع شده  و به برکت همین عزاداری ها ادامه یافته است.

مردم، اهمیت کمک به فقرا، عقوبت بی اعتنایی به نیازهای ضروری نیازمندان، لزوم پرداخت زکات و کفارات _ که نقش مهم و بسزایی در رفع نیاز بیچارگان دارد _ و امثال آن را در مجالس یاد می گیرند.

5_ آیا کسانی که برای فقرا دل می سوزانند و چنین نصیحت های مشفقانه دارند، حاضرند از فضول معاش خویش _ مانند دکوراسیون های میلیونی، فرش های گران قیمت، ماشین های مدل بالا، مهمانی های پر خرج، مسافرت های تفریحی و مانند آن _ بکاهند و به فقرا رسیدگی کنند؟!

آیا می شود از هزینه های سنگینی که در مراسم عروسی، جشن تولد وغیره دارند، کم کنند و به ازدواج جوانان اهتمام ورزند؟!

6_ چرا مخارج هنگفت دیگری که صرف امور بیهوده می شود توجه آنها را به خود جلب نکرده است؟!

چرا تا به حال دیده و شنیده نشده که احدی این اشکال را نسبت به هزینه های میلیاردی امور ورزشی نماید؟!

اصل ورزش برای سلامتی مفید است نه این همه تبلیغات، مجلات، فیلم های ورزشی و رقابت هایی که هزینه های سنگین در به دنبال دارد.


کد خبرنگار:211001



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین