عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
حافظ پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به حضور راهبردی و وحدت‌آفرین قاریان و حافظان ایرانی قرآن کریم در سرزمین وحی گفت: هنگام تلاوت ایرانیان هزاران حاجی به دور آنها حلقه می‌زنند و به دور از تعصبات مذهبی هر یک در پی شاد کردن دیگری‌اند.
عقیق: بسیاری از دشمنان اسلام که در پی ایجاد تفرقه در بین مسلمانان هستند، همواره این تفکر را القا می‌کنند که شیعیان توانایی حفظ قرآن کریم را ندارند یا اینکه قرآن آنها با قرآن سنی‌ها متفاوت است بر همین اساس هر سال گروه قرآنی جمهوری اسلامی ایران موسوم به «کاروان نور» به حج تمتع اعزام می‌شوند تا علاوه بر جنبه تبلیغی، خط بطلانی بر توطئه دشمنان اسلام بزنند.

امسال کاروان نور با حضور 14 قاری، یک حافظ و پنج نفر از اعضای گروه تواشیح «طه» به حج تمتع اعزام شد. در این سفر روحانی، کاروان نور اقدام به فعالیت‌های قرآنی مختلفی می‌کنند تا سایر مسلمانان را با فعالیت‌های قرآنی ایرانیان آشنا کنند.

سفر به مکه آثار بسیاری در عرصه‌های مختلف دارد

«سیدمهدی فاطمیان» استاد پیشکسوت قرآن کریم که به کشورهای مختلفی سفر کرده است، در گفت‌‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، سفر به حج تمتع را بهترین سفرهای خود عنوان کرد و اظهار داشت: من سال 1360 از طرف وزارت ارشاد به حج تمتع اعزام شدم؛ آن سفر نخستین سفر من به مکه بود به همین جهت حس و حال خاصی در وجودم داشتم. پس از آن نیز چندین بار از طرف سازمان تبلیغات اسلامی به حج رفتم.

وی درباره سفر خود به حج تمتع اظهار داشت: این سفر، معنوی است و آثار بسیاری در زندگی افراد خواهد داشت چرا که در چنین سفرهایی افراد حس برادری بیشتری نسبت به سایر مسلمانان کسب خواهند کرد؛ البته هم‌اکنون تعداد قاریانی که به حج اعزام می‌شوند بیشتر از حافظان قرآن است که شاید دلیل این بیشتر بودن تعداد قراء رسایی صدای آنها باشد اما باید همراه با افزایش سهمیه کاروان نور، تعداد حافظان اعزامی به حج تمتع نیز بیشتر شود.

توانمندی ایرانیان در تلاوت قرآن بسیاری از عرب‌زبا‌ن‌ها را متحیر می‌سازد

فاطمیان درباره دلایل نیاز به افزایش سهمیه حافظان قرآن در اعزام به حج تمتع، خاطر نشان کرد: حافظان قرآن نقش مؤثری در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام دارند چرا که وقتی آنها قرآن را از حفظ می‌خوانند به سایر مسلمانان نشان می‌دهند که ایرانیان توانایی حفظ قرآن کریم و تلاوت آیات الهی آن‌هم به سبک مصری‌ها را دارند.

این استاد پیشکسوت قرآن کریم، سفر حج تمتع را بهترین ظرفیت برای نشان دادن توانمندی‌های ایرانیان دانست و تصریح کرد: تلاوت برخی از حافظان قرآن آنقدر جذاب و زیبا است که حتی برخی از قاریان کشورهای عربی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به یاد دارم زمانی که در نزدیکی مکه به تلاوت قرآن می‌پرداختم یکی از مسلمانان سودانی که خود نیز قاری قرآن بود، با تمام وجودش به تلاوت قرآن گوش می‌داد و حتی بعد از پایان قرائت نزدیکم آمد و مرا به کشورش دعوت کرد.

سنی‌ها برای خشنودی شیعیان اذان شیعی سر می‌دادند

فاطمیان با اشاره به اینکه تلاوت قرآن توسط ایرانیان برای مردم عرب بسیار جذاب و باورنکردنی بود، خاطرنشان کرد: بسیاری از اهل سنت همانند ما شیعیان به اهل بیت(ع) علاقه دارند اما همانطور که ما مراجع تقلید مختلفی داریم، آنها نیز ریشه‌های فقهی متفاوتی دارند که سنت پیامبر(ص) را با اصول خاصی اجرایی می‌کنند اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که شیعه یا سنی بودن باعث اختلاف نشود چرا که ما همه مسلمان هستیم و خداوند ما را به اتحاد توصیه کرده است.

وی به تأثیرگذاری حج در زندگی افراد اشاره و تصریح کرد: وقتی که کاروان نور در مکه مکرمه حلقه می‌زد و ما به تلاوت آیاتی از قرآن کریم می‌پرداختیم، بسیاری از مسلمانان جهان دور ما جمع می‌شدند و از شنیدن آیات الهی لذت می‌بردند. به یاد دارم یک شب ما در هتل مسلمانان ترکیه‌ای تلاوت داشتیم که در آن شب حدود 5 هزار مسلمان ترک در اطراف ما جمع شده بودند و وقتی که به تلاوت ایرانیان گوش می‌دادند با تعجب بسیار به ما می‌نگریستند و اشک از چشمانشان جاری می‌شد. آنها آنقدر تحت تأثیر قرار گرفته بودند که پس از اتمام زمان تلاوت چندین بار از ما درخواست تکرار تلاوت‌ها به سبک‌های مختلف را داشتند.

این استاد پیشکسوت قرآن با بیان اینکه در ایام حج تمامی مسلمانان با شوری خاص پشت هم قرار می‌گیرند و با پرتاب سنگ به شیطان نشان می‌دهند که اجازه بر هم زدن اتحاد بین مسلمانان را نخواهند داد، تصریح کرد: اذان ما با اذان اهل سنت کمی متفاوت است اما مسلمانان سنی در مکه همواره از ما می‌خواستند که به شیوه خود اذان بگوییم یا حتی گاهی آنها نیز به شیوه شیعیان اذان می‌گفتند ‌چرا که در مکه و حج تمتع شیعه و سنی بودن ملاک نیست و همه با هم برادر و مسلمان هستند و سعی دارند برای خشنودی هم هر کاری کنند.

حج تمتع وحدت بین مسلمانان را به نمایش می‌گذارد

فاطمیان با اشاره به اینکه حج تمتع وحدتی به ارمغان می‌آورد که زوایای گوناگون آن در زندگی تمامی مسلمانان جلوه‌گر خواهد بود، گفت: زمانی که قاریان و حافظان ایرانی با سبک‌های مختلف آیات الهی را تلاوت می‌کنند، همواره مورد تشویق مسلمانان قرار می‌گیرند و برخی از مسلمانان دلشان می‌لرزد و آنقدر تحت تأثیر قرار می‌گیرند که ساعت‌ها در این مکان مقدس به تلاوت قرآن گوش فرا می‌دهند و حتی برخی از افراد، قاریان و حافظان ایرانی را به کشور خود دعوت می‌کنند.

این استاد پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه فعالان قرآنی کشورمان همواره درصدد ارتقای فعالیت‌های قرآنی هستند، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی متحول شد به طوری که هم‌اکنون قاریان و حافظان توانمندی داریم که می‌توانند به عنوان مبلغ با سفر به کشورهای مختلف مردم را به اسلام علاقه‌مند سازند و با اجراهای تأثیرگذار خود در گسترش اسلام ناب محمدی گامی بردارند.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین