عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰

عقیق: عزادارى و سوگوارى، امرى است عمومى و انسانى که در میان تمام اقوام و ملل، وجود داشته و دارد. هر فرد یا گروهى جهت تسلى، آرامش روحى و التیام ناراحتیهاى روانى در برابر مصائب و حوادث جانسوز و دردناک، مراسم و آداب ویژه‏اى برگزار مى‏کند؛ گر چه در نحوه انجام آن تفاوتهایى وجود دارد اما در برگزارى مجالس و مراسم عزا، و اظهار اندوه در فراق عزیزان، اشتراک و اتفاق نظر دیده مى شود.در کتاب "مشق عزا" به برخی از این شبهات اشاره شده که در زیر نمونه هایی ذکر شده که آن را می خوانیم:

سؤال: آیا هروله کردن و به بالا پایین پریدن در عزاداری ها صحیح است؟

پاسخ: هروله کردن به معنای راه رفتن سریع و با جنب و جوش، شبیه دویدن می باشد که نشان دهنده ی اوج اضطرار و پریشان حالی است که دستور است حاجی بین صفا و مروه به حالت هروله گام بردارد و ریشه ی تاریخی آن به هروله ی حضرت هاجر(ع) همان مادر مضطر و پریشانی که جهت یافتن آب برای فرزندش اسماعیل هفت مرتبه بین صفا و مروه را هروله کنان طی نمود برمی گردد. همچنین در زیارت ناحیه مقدسه آمده است:

آن هنگام که بانوان اسب تو را دیدند که خوار و ذلیل گردیده و نگاه کردند که زین اسبت کج شده( و در هم پیچیده) است، از حرم و پناهگاه خیمه ها خارج شدند و به سوی محل کشته شدنت شتابان می رفتند. ( وَ اِلی مَصرَعِکَ مُبادِراتٌ)

همچنین در مقاتل آمده: هنگامی که امام حسین(ع) به زمین افتاد( وَ لَمّا سَقَطَ الحُسَینُ اِلَی الاَرضِ) حضرت زینب از درب خیمه خارج شد، در حالیکه ندا سر می داد، وای از مصیبت برادرم! وای از مصیبت آقا و بزرگم!

و در کتاب تظلم الزهرا(س) آمده است: وقتی حضرت زینب(س) از واقعه مطلع شد بی هوش بر روی زمین افتاد. آنگاه که به هوش آمد دوان دوان به سوی معرکه رفت( حتی انتهت الی المعرکه) و در این حال گاهی پایش به پایین لباسش گیر می کرد و گاهی از شدت مصیبت و دهشت با صورت بر زمین می افتاد. تا وقتی که به آنجا رسید. در آن لحظه شروع کرد به نگاه کردن به سمت چپ و راست و برادر خود حسین(ع) را دید که بر روی زمین افتاده است.

در جای دیگر دارد:

حضرت زینب کبری(س) به سوی حضرت زین العابدین(ع) رو آورد و گفت: ای باقی مانده ی از گذشتگان و ای سرپرست و مددکار بازماندگان! ایشان در خیمه های ما آتش افروختند. اینک درباره ی ما چه دستوری می فرمایی؟

امام سجاد(ع) فرمودند: بر شما باد به فرار کردن. (علیکن بالفرار) آنگاه دختران رسول خدا(ص) از دشمنان فرار کردند در حالی که صیحه می زدند و گریه می کردند و ندبه می نمودند.

بنابراین شخص عزادار و مصیبت دیده، در اوج درک مصیبت و اضطرار اقدام به هروله می نماید که با حالت تصنعی و ظاهری فرق دارد، اگر چه تظاهر به عزاداری در بیانات بزرگان تصریح شده است.


کدخبرنگار: 211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
0
0
سلام عالیه خدا خیرتون بده این مطلب روبه مطالب هیئت انصارالمهدی عج اضافه می کنم
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
0
من مخالف هروله اگه باعث وهن و کج روی هیات ها نشه نیستم.
ولی این دلایل ظاهرا ربطی به جواز هروله کردن در عزاداری نداره.
کلب الرقيه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
1
0
بياين اصل مصيبت رودرک کنيم.هروله کردن هيچ مشکلى نداره چراکه باهروله کردن انگاربه سوى امام حسين ميدويم.باهروله کردن خودمونوکنارعمه ى سادات ميبينيم.که به سوى برادرميدويد.هروله،قمه زنى،لطمه،درعزادارى اامام سيدالشهداجايزاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
0
1
جدیدا همه شدن مرجع تقلید!حکم به جواز قمه هم میدن!
خاک پای حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
1
0
هیچ چیزی حرام نیست.مگر اینکه خدا فرموده باشد.برادر ها بیاین منطقی باشیم.سر حساس ترین جای بدنه و با کوچکترین ضربه ممکنه آصیب جدی ببینه ولی وقتی کسی که به خاطر امام قمه میزنه چنانکه از سرش خون بیرون میزنه.ولی صدمه نمیبینه و سرش سالم میمونه و باعث مرگش نمیشه چه چیزی میتونه باشه به جز .حفظ اون شخص توسط خود امام حسین.من از حضرت زینب تقلید میکنم که سرش رو به خاطر مصیبت برادرش به ستون کوبید.قمه زنی و هروله و لطمه زنی با تحقیقاتی که داشتم حرام نیس ولی در خلوت و به دور از دوربین ها ورسانه ها.یا علی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین