عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰

عقیق: بيشترين و مهم ترين تاثيري که مراسم عزاداري بر شرکت کنندگان دارد تاثيرات رواني است و بيشتر شرکت کنندگان نيز در پي همين نوع تاثيرات هستند. لذا برخي مي گويند: عزاداري و ازدياد اين مراسم در طول سال و به مناسبت هاي مختلف باعث مي شود که جامعه از شادي ها دور باشد و بيشتر احساس غمگيني کند و در نتيجه باعث افزايش افسردگي در جامعه شود. در روايات آمده است که گريه کردن و گرياندن و حالت گريه به خود گرفتن در مراسم عزاداري حسيني منشا اثر دنيوي و اخروي است.

پاداش گریه کن عزادار اهل بیت(ع)

گویند: گریه، عزاداری، سیاهپوشی و ... باعث ایجاد افسردگی در جامعه می شود.

پاسخ: حزن و افسردگی همیشه مذموم نیست.

افسردگی، حزن و اندوه و گاهی شایسته و مطلوب است و گاه ناشایست و مذموم. این تصور که انسان باید همیشه شاداب و خوشحال باشد و هیچ غم و غصه ای نداشته باشد، صحیح نیست.

آیا افسردگی کسی که عزیزش را از دست داده قابل خدشه و اشکال است؟! آیا امکان دارد کسی که از سلامت روح برخوردار است هنگام فقدان عزیزان شاداب و بانشاط باشد و واکنشی از خویش نشان ندهد؟! آری، این امری واضح و روشن است و نیاز به شرح و تطویل ندارد.

افسردگی مطلوب و مذموم از جهت منشأ پیدایش و از جهت آثار و تبعات کاملاً متفاوت است و هیچ کدام قابل مقایسه با دیگری نیست. افسردگی مذموم گذشته از آنکه ناشی از عواملی که توجیه صحیح و عقلانی ندارد، دارای تبعات نامطلوبی است و عامل مهمی برای رکود و عقب ماندگی به شمار می رود؛ ولی حزن و افسردگی که برای سیدالشهداء(ع) و خاندان عصمت و طهارت باشد دارای منشأ صحیح و منطقی است، خدا آن را دوست دارد، حاکی از ایمان و معرفت و بیانگر مهر و علاقه او به خاندان پیامبر(ص) و نوعی تشکر و قدردانی از زحمات آن حضرت و ابراز همدردی با حضرت فاطمه(س) است.

به لحاظ آثار و فوائد مترتب بر آن نیز قابل وصف نیست، چنانکه گذشت.

این حزن و افسردگی هیچ گاه مانع پیشرفت نیست، بلکه عامل رشد و موجب ترقی است، و به لحاظ قرب به درگاه خداوند و طهارت حاصل از آن و رفع حجب، باعث نشاط واقعی و حقیقی است!

لذا امام صادق(ع) فرمود: سیدالشهداء(ع) از جانب راست عرش خدا به عزادار خویش خطاب می نماید:

ای گریه کن! اگر می دانستی خدا چه پاداشی برایت مهیا کرده بیش از آنچه محزون هستی، خوشحال و شاد می شدی.

سپس فرمود: سیدالشهداء(ع) برای همه گناهان و خطاهای عزادار طلب آمرزش می نماید.

چه بسیار کسانی که به واسطه همین عزاداری ها از اشتباهات و کجروی خویش دست برداشته اند.

بسیارند افرادی که به طفیل شرکت در همین عزاداری ها به اصول و فروع، معارف دینی، محاسن اخلاقی، کیفیت معاشرت صحیح و ... آشنا شده اند.

چه اطعام هایی که در این عزاداری ها شده و محرومان و نیازمندان واقعی در کنار عزاداران از برکات مادی و معنوی مجالس بهره مند گشته اند.

چه الطاف و عنایات الهی که به برکت همین عزاداری ها شامل حال فرد و اجتماع شده که با هیچ عمل دیگری تحصیل آن ممکن نیست.

آری در حقیقت یکی از اموری که سرنوشت اجتماع را تعیین می کند _ از امنیت، نشاط، سرافرازی و ... _ اهتمام به عزاداری سیدالشهداء(ع) است.

 


کد خبرنگار:211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین