عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
یک پژوهشگر برجسته قرآنی گفت: ریشه بسیاری از بداخلاقی‌‎ها، کدورت‎ها، دشمنی‎ها و طلاق‎ها به ‌احساس مالکیت فرد نسبت به آن‌چه که دارد برمی‌گردد در صورتی‌که آن‌چه در اختیار انسان است، امانت خداست.

عقیق:محمدجواد غفرانی در رابطه با علل افزایش خشونت و افسردگی در جامعه بیان کرد: اگر انسان به این نکته توجه داشته باشد که آن‌چه را در اختیار دارد تحت مالکیت وی نیست بلکه امانت خداوند است و باید روزی بابت آن‌ها حساب پس دهد بسیاری از مشکلات و اختلافات رفع می‌شود.

وی اضافه کرد: همین مالکیت‌هاست که باعث بروز اختلافات بین آدمها و در نتیجه مرزبندی بین کشورها شده است و ریشه بسیاری از بداخلاقی‌ها، کدورتها، دشمنیها، طلاقها به همین احساس مالکیت برمی‌گردد.

این استاد دانشگاه در بیان راه‌کارهای قرآنی در این خصوص اظهار کرد: آیه مبارکه «بسم الله الرحمن الرحیم» را ترجمه می‌کنیم به این‌که به نام خداوند بخشنده مهربان یعنی خداوندی که همه چیز را به مخلوقات بخشیده است، در صورتی‌که اگر در واژه «رحمانیت» و «رحیمیت» در این آیه دقت کنیم متوجه می‌شویم که منظور این است به نام خداوندی که همه چیز را به ما امانت داده است.

وی ادامه داد: از این آیه متوجه می‌شویم که اگر از این فرصت‌ها و رحمت‌ها عاقلانه استفاده کنیم «رحیمیت» خدا هم شامل حال ما می‌شود و الا ما نیز به درد ابلیس گرفتار و از رحمت‌های جاودانه و ابدی خدا محروم خواهیم شد.

این پژوهشگر قرآنی با بیان این‌که «ابلیس مشکلش نفهمیدن رحمانیت خدا بود» اظهار کرد: احساس مالکیت ریشه اکثر خشونت‌ها و درگیری‌ها است ما گمان می‌کنیم آن‌چه داریم خدا به ما بخشیده است و هرطور دوست داریم می‌توانیم از آن استفاده کنیم در حالی‌که آن‌ها امانت خدا در دست ما هستند و در آخرت باید برای آن‌ها حساب پس دهیم.

غفرانی ادامه داد: همه انسان‌ها خدا را قبول دارند و می‌دانند هرچه دارند از خداست، اما این احساس مالکیت نسبت به آن‌چه دارند باعث می‌شود با دیگران درگیری و اختلاف داشته باشند.

وی افزود: ضرورت دارد نهایت تلاش خود در استفاده عاقلانه از نعمت‌های الهی را به‌کار بگیریم و به این نکته توجه داشته باشیم که ما هرچه داریم از خداست لذا اگر احساس مالکیت کنار زده شود می‌توان از انواع خشونت‌ها در امان باشیم.

 

منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین