عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷
مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) گفت: بارگاه ملکوتی حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) به عنوان یکی از برجسته‌ترین بناهای مذهبی و تاریخی، نماد و تجلی‌گاه معماری ایرانی اسلامی است.

عقیق:مهندس حسین اسماعیلی حرم مطهر رضوی را نگین انگشتری هنرهای ایرانی اسلامی دانست و گفت: هنرمندان و معمارانی که در طول تاریخ، ساخت و توسعه بارگاه ملکوتی رضوی را بر عهده داشته‌اند، ابتدا تزکيه نفس کرده و سپس دست به آفرينش آثار هنري مي‌زدند و از سر عشق و ارادت اين آثار را پديد مي‌آوردند و یکی از دلایلی که بر زیبایی این بنای معنوی افزوده؛ اخلاص، عشق و ارادت بوده که باعث خلاقیت و نیز انگیزه‌ساز بوده است.

وی ادامه داد: آثار معماری خلق شده با سبک ایرانی-اسلامی حرم مطهر حضرت رضا(ع) به ما اثبات می‌کند که چه میراث ارزشمند و غنی فرهنگی را در ایران داریم که گاهی به آن کم توجهی می‌شود؛ در حالی که اساتید معماری بسیار بزرگ و شاخصی را داشته‌ایم که هیچ‌گاه به دنبال شهرت نبوده و علم و تجربه خود را به شاگردانشان انتقال می‌دادند.

مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) ابراز داشت: در معماری زیبای حرم مطهر رضوی، ضمن وجود خصایلی چون تناسب و زیبایی سردرب‌ها، گنبدها و ایوان‌ها خصلتی که بیشتر شایسته بررسی است گوهر معماری ایرانی و منطق ریاضی و عرفانی آن است. درونگرایی و گرایش معماران ایرانی به سوی ایوان‌های با عظمت قبله، کاشی کاری‌هایی که برگرفته از عرفان اسلامی می‌باشد و همچنین شبستان‌هایی که گرداگرد صحن‌ها بنا می‌شدند، از دیرباز جزو منطق معماران ایرانی بوده‌اند.

وی اوج زیبایی هنر اسلامی را در گنبدها، ایوان‌ها، شبستان و صحن‌های حرم مطهر متجلی خواند و عنوان کرد: پیوستگی معماری مکان‌های مختلف بارگاه منور رضوی، هنر، فرهنگ و سبک زندگی انسان‌ها را به نمایش گذاشته است.

او نگاه مهندسی را خصیصه معماران اصیل ایرانی برشمرد و تصریح کرد: در معماری ایرانی تلاش بر این بوده که کار بیهوده در ساختمان سازی انجام نگیرد و از اسراف پرهیز شود. این اصل مهم بویژه پس از ورود اسلام به ایران و ظهور معماری اسلامی-ایرانی همواره مراعات شده و ما در سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) نیز تلاش داریم تا آن راه را ادامه دهیم.

مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) متذکر شد: بارگاه ملکوتی رضوی با هنر معماری اسلامی-ایرانی، جلوه‌های آرامش بخش را در میان دیدگان زائران به نمایش می‌گذارد و امروز بیش از یک میلیون متر مربع فضای عبادی و زیارتی در حرم مطهر رضوی ایجاد شده است.

مهندس اسماعیلی معماری حرم مطهر رضوی را بستری مناسب برای الهام بخشی به هنرمندان معرفی و تاکید کرد: بارگاه قدسی حضرت ثامن‌الحجج(ع) برای هنرمندان و معماران بستری عظیم و الهام بخش است و در حال حاضر تمامی رواق‌ها، صحن‌ها، مناره‌ها و ... جلوه‌گاهی بی‌نظیر از سازه‌های معناگراست که از معماری ایرانی اسلامی برگرفته شده است.

 

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین