عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
مداحی حاج احمد نیکبختیان در مهدیه امام حسن مجتبی
در قرآن کسی که آبرومند و مرضی خدا است وجیه است. در روایات و آیات از دو پیامبر حضرت موسی و حضرت عیسی به عنوان وجیه یاد شده است،زیرا می خواستند که آبروی این پیامبر را ببرند.

گزارش تصویری

صوت این مراسم را بشنوید


عقیق: مراسم هیئت هفتگی رزمندگان غرب تهران با حضور جمعی از محبین اهل بیت(ع) در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد.

به گزارش عقیق در این مراسم حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده سخنرانی کرد و حاج احمد نیکبختیان به قرائت زیارت عاشورا و مداحی پرداخت.

نکاتی از سخنان حجت الاسلام حائری زاده را بخوانید؛

_ حدود هشت مورد است که رعایت نکردن آن ها باعث باطل شدن نذر می شود. اولین مورد این است که خانمی بدون اذن شوهر نذر کند. دومین مورد نذرهای رقابتی و به نوعی چشم و هم چشمی است و خدا در نذر مطرح نیست و خود مطرح است.  سومین مورد، نذر دیگران برای انسان است که باطل است و واجب الاجرا هم نیست. چهارمین مورد نذر در خواب است. پنجمین مورد نذر برای انجام کار حرام و مکروه و ترک واجب و عمل مستحب جایز نیست. ششمین مورد نذر اجباری و یا از روی خشم و ناراحتی است. هفتمین مورد نذر کارهای غیرممکن است.و آخرین مورد نذر بدون صیغه و صرف با یک تصمیم قلبی و باطنی باطل است و اعتباری ندارد.

_ امام رضا(ع) چند سفارش به سیدالکریم کردند که فرمودند که عبدالعظیم حسنی به شیعیانم سلام من را برسان و بگو این چند نکته را رعایت کنند. اول این که مراقب باشند که مؤمنین و شیعیان آبروی همدیگر را نبرند.حفظ حریم همدیگر را داشته باشند. دومین مورد با هم رفت و آمد کنند و در مواردی که صلاحشان نیست و به دردشان نمی خورد سکوت کنند و سعی کنند با هم مجادله نکنند.

_ در قرآن کسی که آبرومند و مرضی خدا است وجیه است. در روایات و آیات از دو پیامبر حضرت موسی و حضرت عیسی به عنوان وجیه یاد شده است،زیرا می خواستند که آبروی این پیامبر را ببرند. بیشترین داستانی که راجع به انبیاء است و خداوند هم در قرآن راجع به ایشان صحبت کرده حضرت موسی است. آبروی مؤمن خیلی مهم است.

_ حضرت امیرالمؤمنین می فرماید اگر آدم معصیت کار را می بینید روز بعد آن شخص را به دید معصیت کار نبینید زیرا شاید در این فاصله توبه کرده و ما نمی دانیم که بین او و خدای خود چه اتفاقی رخ داده است. یعنی آبروی مؤمن را نگاه داشتن مهم و با اهمیت است.

_ یک جاهایی سکوت کردن حرام است و یک جا مکروه و جای دیگر مستحب است. در روایات از کل کل کردن گاهی با عنوان مجادله و گاهی با مراع یاد شده است که طبق روایات اخلاق شیطانی است.

_ تعلقات به دنیا گاهی باعث می شود که انسان زیرآب قیامت را هم بزند. داستان دو برادر که در سوره کهف آمده است گویای این مورد است.این که خود را ببینیم و خدا را ندیدن باعث از بین رفتن انسان می شود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین