عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
استاد حوزه علمیه گفت: ویژ گی هایی که در زیارت اربعین وجود دارد، از آن یک زیارتنامه ویژه ساخته که یکی از این ویژگی ها تجلی و بیان نشانه های شیعه در عصر غیبت است.
عقیق: حجت الاسلام و المسلمین ˈحسن عامریˈ افزود: بخش زیادی از زیارت اربعین همچون زیارت عاشورا به موضوع امام شناسی و دشمن شناسی اختصاص دارد و به عبارت دیگر امام شناسی و دشمن شناسی از مهم ترین فرازهای زیارت اربعین است 

وی به هشت ویژگی زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: نخستین مساله مطرح شده در این زیارت موضوع امام شناسی است.چون زیارتنامه با سلام بر ˈولی اللهˈ شروع می شود و ادامه زیارت به شخصیت امام حسین (ع) می پردازد و بیان می کند که او از چه نسلی است، چه اهدافی داشته، اخلاق او چگونه بوده و مرام آن امام چه بوده است. 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دومین مساله در این زیارت بیان هدف امامت است که در بخشی از زیارت چنین می خوانیم که امامی با این شرایط آمده تا بندگان خدا را از گمراهی و جهالتی که برای آنان بوجود آمده نجات دهد. 

عامری با بیان اینکه موضوع دشمن شناسی از ویژگی های زیارت اربعین است؛افزود: همانگونه که در زیارت عاشورا ویژگی های دشمنان امام حسین (ع) با عباراتی مانند

ˈکسانی که پایه ظلم را بنا نهادندˈ، ˈشما را از مقام خود کنار گذاشتندˈ، ˈشما را کشتندˈ ، ˈمقدمات کشتن شما را فراهم کردندˈ و مضامینی از این قبیل آمده است؛ بخش زیادی از زیارت اربعین نیز اختصاص به دشمن شناسی دارد. 

این پژوهشگر تاکید کرد که این مساله نشانگر اهمیت دشمن شناسی و ضرورت آن بعد از اصل امام شناسی است و همانگونه که می بینیم اصل اولیه در اینگونه زیارتنامه ها به خصوص زیارت اربعین مساله دشمن شناسی است. 

وی افزود: امام صادق (ع) حتی علت دشمنی آنها را با امام حسین (ع) این گونه بیان می کند که دشمنان سیدالشهدا (ع) کسانی بودند که مغرور به دنیا شدند، آخرت خود را به دنیا فروختند، فریب خوردند و عظمت امام را ندیدند و نشناختند و تمام این جزییات در زیارت اربعین آمده است. 

کارشناس مسایل مذهبی توضیح داد: مردم شناسی در فتنه یکی از ویژگی های مهم این زیارت است که در آن چنین می خوانیم ˈکسانی که قاتل بودند، ظلم کردند و یا اسباب قتل امام حسین (ع) را بوجود آوردند و همچنین کسانی که با سکوت خود رضایت به این امر دادند و موجبات آن را فراهم کردندˈ. 

به گفته استاد حوزه علمیه، موضوع مردم شناسی در زمان فتنه یکی از ویژگی های زیارت اربعین است، به گونه ای که انسان احساس می کند در کلاسی حضور دارد که ویژگی های افراد در زمان فتنه تبیین می شود. 

عامری همچنین مرام مبارزه را در زیارت اربعین را از ویژگی های آن دانسته و گفت: این مرامنامه درباره مبارزه و جهاد در راه خداست. چون در این زیارت می خوانیم که ˈسیدالشهدا در حالی برای تو (خدا) جهاد کرد که بسیار تحمل کرد و رنج ها و گرفتاری ها را به جان خرید تا جایی که در راه اطاعت تو خون او ریخته شدˈ و باید بدانیم همیشه اینگونه نیست که در مبارزه پیروزی حاصل شود و گاهی باید گرفتاری ها و مشکلات را در راه خدا تحمل کرد. 

وی گفت: مساله دیگری که در زیارت اربعین بسیار مشهود است موضوع بیعت دائمی و مکرر با امام است و ما در این زیارت می خوانیم ˈاشهد انک امین اللهˈ یعنی همانگونه که در اذان بر ولایت امیرالمومنین علی (ع) شهادت می دهیم در این زیارت نیز به نوعی بیعت کردن دائمی را می بینیم. 

عامری یادآورشد:نشان دادن عاقبت کار همه افراد خوب و بد یکی دیگر از ویژگی های این زیارتنامه است و در آن می گوییم ˈشهادت می دهم که خدا هر چه به شما و طرفداران شما وعده داد عمل کرد و به آنان عطا کرد و هرکسی را که با تو مخالفت کرد از بین بردˈ. 

این محقق علوم دینی ادامه داد: وظیفه شناسی امت اسلامی از دیگر نکات مهم این زیارت است. چون یکی از علامت های شیعه این است که همیشه تولی و تبری داشته باشد. یعنی شیعه امیرالمومنین (ع) باید حرکت مستمری داشته باشد که در زمان اطاعت و پیروی از امام، کسانی را که همراه با امام هستند همراهی کرده و با کسانی که دشمن امام هستد مبارزه کند. 

استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی در پایان به روایتی از امام حسن عسکری (ع) اشاره کرد و گفت: امام یازدهم زیارت اربعین را یکی از نشانه های شیعه می دانند و این زیارت که از امام صادق (ع) نقل شده حاوی نکات مهم است که این نکات سبب شده تا محتوای زیارت اربعین سالار شهیدان نشانه شیعه در عصر غیبت امام زمان (عج) باشد.


منبع: خبرگزاری ایرنا
کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین