عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
از زمان شکل‌گیری حرم مطهر رضوی، همواره خیل ارادتمندان حضرت رضا(ع) از دور و نزدیک به مشهد مقدس مشرف شده و افراد بیشماری از آنان برای نشان دادن ارادت خود به این امام رئوف اشیاء نفیس و ارزشمند خود را به این مکان مقدس وقف کرده‌اند که بخشی از آنها در موزه حرم مطهر رضوی به نمایش درآمده است.

عقیق:از زمان شکل‌گیری حرم مطهر رضوی، همواره خیل ارادتمندان حضرت رضا(ع) از دور و نزدیک به مشهد مقدس مشرف شده و افراد بیشماری از آنان برای نشان دادن ارادت خود به این امام رئوف اشیاء نفیس و ارزشمند خود را به این مکان مقدس وقف کرده‌اند که بخشی از آنها در موزه حرم مطهر رضوی به نمایش درآمده است. به مرور زمان و با توسعه حریم رضوی، اشیاء جدید جایگزین اشیاء قدیمی‌تر می‌شد و بر همین اساس اشیاء قدیمی در مکان مشخصی نگهداری می‌شد تا مورد محافظت و نگهداری قرار گیرد. همزمان با ازدیاد اشیاء نفیس اهدایی، آستان قدس رضوی برآن شد مکانی را برای حفظ و نگهداری آن‌ها در نظر گیرد به این ترتیب خزانه حرم مطهر ضوی به وجود آمد امروز خزانه حرم مطهر، در برگیرنده نفیس‌ترین و ارزشمندترین اشیاء فرهنگی و تاریخی است که در شرایطی مناسب نگهداری می‌شوند.
مراحل ورود یک شی به خزانه
رئیس خزانه‌داری کل آستان قدس رضوی می‌گوید: اشیاء اهدایی در مرحله اول توسط دفاتر نذورات کل در مبادی ورودی حرم مطهر رضوی دریافت و آنچه که ارزش تاریخی و هنری دارد، توسط کارشناسان (کمیسیون تفکیک اشیاء) خزانه‌داری کل آستان قدس رضوی تشخیص داده و نذورات کل برای اشیاء انتخاب شده سه نسخه قبض رسید صادر می‌کند که اولین قبض به اهدا کننده و دیگری به نذورات کل تحویل داده و قبض آخر در اختیار خزانه‌داری کل قرار می‌گیرد.
وی می‌افزاید: این اشیاء پس از ثبت در دفاتر ،رایانه‌ و تهیه شناسنامه‌ای که که حاوی اطلاعات مربوط به اهدا کننده، تاریخ ورود شیء، عکس، جنس، نوع و تعداد اشیاء اهدایی است، برای نگهداری و سازماندهی به مخزن خزانه انتقال می‌یابد.
سید رضا شالفروشان ادامه داد: شرایط نگهداری در مخزن بر اساس استاندارد‌های تعیین شده توسط مجامع علمی و بین المللی و با عنایت به ساختار و ماهیت جنس و نوع مواد به کار رفته در اشیاء صورت می‌گیرد که نور، رطوبت و دما از عوامل مهم و تعیین کننده در حفاظت و سلامت این اشیاء محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه شرایط محیطی با تجهیزات مدرن و پیشرفته زیر نظر کارشناسان باتجربه تاسیسات با دقت و حساسیت دنبال می‌شود تصریح کرد: اشیائی که نیاز به مرمت و بازسازی داشته باشد، برای حفاظت و مرمت در اختیار کارشناسان متخصص معاونت امور موزه‌ها قرار می‌گیرد.
رئیس خزانه‌داری کل آستان قدس رضوی با اشاره به نحوه تعامل با مراکز علمی و پژوهشی برای دست‌یابی به جدید‌ترین اطلاعات و مورد نیاز افزود: خزانه‌داری کل در تعامل با معاونت امور سازمان کتابخانه‌ها موزه و مرکز اسناد آسستان قدس رضوی اشیاء مورد نظر را برای تحقیقات و پژوهش علمی در اختیار اداره پژوهش آثار قرار می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه درصد کمی از اشیاء موجود در خزانه‌ فرصت نمایش پیدا می‌کنند، افزود: اگر چه فضای نمایش موزه‌ها پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، توسعه چشمگیری داشته است ولی حجم عظیم و انبوه آثاری که در مخزن نگهداری می‌شود با فضای محدود موزه‌ها قابل قیاس نیست.
شالفروشان با اشاره به اینکه امکان بازدید عموم از مخزن خزانه‌داری کل وجود ندارد، تصریح کرد: در مناسبت‌های مختلف از جمله دهه کرامت با هماهنگی معاونت امور موزه‌ها و همکاری خزانه‌داری کل اشیایی را که مناسبت داشته باشد انتخاب، و برای نمایش در اختیار اداره کل گنجینه‌های معاونت امور موزه‌ها قرار می‌گیرد
وی گفت: حفظ و سیانت از موقوفه‌های ارزشمند و تلاش برای انتقال فرهنگ غنی ایرانی اسلامی مهم‌ترین رسالت خزانه‌داری آستان قدس رضوی است.
 


منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین