عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۰
کتاب پرتوي از عظمت امام حسين(ع) تأليف حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني منتشر شد.
عقیق: «پرتوي از عظمت امام حسين عليه‌السلام» اثر حضرت آيت الله صافي گلپايگاني است كه با تكيه بر مستندات تاريخي، تحليلي رسا و آگاهانه از حادثه عظيم كربلا ارائه داده‌ و مي‌تواند منبع بسيار ارزنده ای براي مطالعه تاريخ و تحليل واقعه بزرگ عاشورا باشد. 

اين اثر در چهار بخش شخصيّت و فضايل حسين، بني‌هاشم و بني‌اميّه،  علل قيام حسين‌ عليه‌السّلام، و نتايج و فوايد قيام حضرت ابي عبدالله الحسين(ع) سامان یافته است.

در ابتداي بخش اول اين كتاب سيماي نوراني امام حسين‌عليه‌السلام در قرآن همچون آيه مودت، آيه تطهير و آيات ديگر را بيان مي‌دارد. در ادامه، سيماي امام حسين‌(ع) در احاديث پيامبر مكرّم اسلام(ص) به تصوير كشيده شده است و در آخر اين فصل هم، قطره‌اي از مكارم اخلاق سيدالشهداء(ع) و ابعاد گوناگون اخلاقي آن حضرت با توجه به مستندات شيعه و اهل سنت تبیین شده است. 

بخش دوم اين اثر درباره بني‌هاشم و بني اميه است كه به صورت تفصيلي به اوضاع زندگي به خصوص صفات رذيله معاويه و يزيد به طور مستند و با تكيه بر مستندات اهل سنّت پرداخته شده است. 

مؤلف در بخش سوم علل قيام سيّد و سالار شهيدان‌(ع) را مورد بررسي قرار گرفته كه از اين رهگذر حدود ۶ علّت اصلي و مهم مورد شرح و توضيح واقع شده و در پایان اين بخش، به چند شبهه پيرامون حادثه عظيم عاشورا پاسخ داده شد. 

بخش چهارم با عنوان نتايج و فوائد قيام حضرت اباعبدالله الحسين(‌ع) به ۹ فائده مهم و تأثيرگذار قيام خونين و سراسر حماسه كربلا مي‌پردازد كه مي‌تواند منبع بسيار خوبي براي اهل تحقيق و تحليلگران تاريخي باشد. 

گفتنی است، اين كتاب حدود ۴۰ سال پيش از سوی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به رشته تحرير درآمده است.


منبع: آینده روشن
کد خبرنگار 211007 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین