عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در آستانه اربعین سالار شهیدان،‌ نشست «ریشه‌های تفکر اشعری در فاجعه عاشورا» را با سخنرانی آیت‌الله مصطفی محقق داماد برگزار می‌کند.

مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در آستانه اربعین سالار شهیدان،‌ از سلسله نشست‌های گروه کلام مؤسسه،‌ نشست «ریشه‌های تفکر اشعری در فاجعه عاشورا» برگزار خواهد شد.

در این نشست که امروز یازدهم دی‌ماه از ساعت 16 در سالن‌ نشست‌های علمی مؤسسه برگزار خواهد شد، آیت‌الله "سیدمصطفی محقق داماد"، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران به سخنرانی خواهند پرداخت.

بر اساس این گزارش، کیفیت رابطه خدا، انسان و جهان مهمترین مسأله‌ای است که همه جهان بینی‌های معتقد به خدا با آن مواجه و در صدد تبیین آن بوده‌اند.

تفاوت عمده این جهان بینی‌ها مربوط به نقش و تأثیری است که برای سه عامل فوق (خداـ انسان ـ جهان) در نظام هستی قائلند.

بعضی از این جهان بینی‌ها خدا محور، برخی انسان محور و بعضی نیز معتقد به تقسیم عادلانه قدرت بین سه عامل فوقند.

در تفکر اسلامی، در زمینه خدا محوری، دو گرایش عمده وجود دارد. دو گرایشی که از این سه عامل، همه سهم را به خدا می‌دهند. این دو عبارتند از «اشعریت» و «عرفان».

تفکر اشعری، مکتب کلامی است که با «شیخ ابو الحسن اشعری» شروع شده و به دست پیروان او به تطور رسیده است.

مسأله جبر و اختیار، نفی اسباب و علل، مسأله رؤیت خداوند، مسأله تشبیه و تنزیه، تحقیر و ناکافی دانستن عقل و روش عقلی و ...

تفکر نگاه اشعری، نگاه غالب اهل سنت معاصر است گرچه افرادی از مغرب جهان اسلام، همچون «نصرحامد ابوزید» و «محمدارکون» و .... در جهت رونق دوباره تفکر اعتزال تلاش‌های وافری کردند، اما تفکر اشعری نگاه جریان‌ساز و حاکم است.

تفکر اشعری در عین اینکه دارای مزایا و نقاط قوتی است،‌ اما به علت دوری از اهل بیت (ع) دچار آسیب‌های متعددی است که در جامعه تأثیر مستقیم خواهد داشت.


منبع: خبرگزاری فارس

کد خبرنگار: 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین