عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
از قدیم گفته اند چیزی که عوض داره گله نداره! اگر امروز انفاق و بخششى صورت نگيرد، در آن روز هم محبّت و دوستى و وساطتى در بين نخواهد بود.
عقیق:در آیات ۲۴۶ تا ۲۵۳ سوره بقره قسمتى از سرگذشت امتهاى پيشين و جهاد و حكومت الهى و اختلافاتى را كه بعد از پيامبران داشتند، بیان می نماید ولی در آیه ۲۵۴ روى سخن را به مسلمانان كرده و به يكى از وظائفى كه سبب وحدت جامعه و تقويت حكومت و بنيه دفاعى و جهاد مى‏شود اشاره مى‏كند و مى‏فرمايد: "اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از آنچه به شما روزى داده‏ايم انفاق كنيد"

در آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره می خوانیم:

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ وَ الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ.»

«اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از آنچه به شما روزى داده‏ايم انفاق كنيد، پيش از آنكه روزى فرا رسد كه نه خريد و فروشى در آن است و نه دوستى و نه شفاعتى، و (بدانيد كه) كافران همان ستمگران هستند. (كه هم به خود ستم مى‏كنند وهم به ديگران.)»

سه نكته کوتاه:

* در اين آيه خداوند اهرم‏هايى را براى تشويق مردم به انفاق بكار برده است:

۱- «رَزَقْناكُمْ» یعنی ای بنده خدا آنچه دارى، ما به تو داديم وگرنه تو از خودت چیزی نداری.

۲- «مِمَّا» یعنی نگفتیم همه مالت را بده، مقدارى از آنچه دارى كمك كن، نه همه را.

۳- «يَأْتِيَ يَوْمٌ» یعنی یادت باشد یک روزی می رسد که هیچ دوستی برایت نمی ماند و اين انفاق براى قيامت تو، از هر دوستى بهتر است.

** از قدیم گفته اند هرچه عوض دارد گله ندارد! محروم كردن امروز نتیجه اش محروم شدن فرداست. اگر امروز انفاق و بخششى صورت نگيرد، در آن روز هم محبّت و دوستى و وساطتى در بين نخواهد بود.

*** گرچه جمله: «از آنچه به شما روزى داده‏ايم» مفهوم وسيعى دارد كه هم انفاقهاى مالى واجب و مستحبّ را شامل مى‏شود و هم انفاقهاى معنوى مانند علم و دانش و امور ديگر، ولى با توجه به تهديد انتهای آيه، بعيد نيست منظور، انفاق واجب باشد (خمس و زکات و...)، به علاوه، انفاق واجب است كه بنيه بيت المال و حكومت را تقويت مى‏كند.


منبع:تراز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین