عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد پاسخ داد:
در رابطه با لقب صادق، شخصی از امام سجاد(ع) سوال کرده بود که مگر همه امامان صادق نیستند؟؛ پس چرا لقب صادق به امام جعفر داده اید؟
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، در دوره کوتاه مدت امام صادق(ع) شناسی، در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با بیان این که موضوع این جلسه "از ولادت تا امامت امام صادق(ع)" می باشد، اظهارداشت: امام صادق(ع) در زمان عبدالملک بن مروان به دنیا آمده و عبدالملک پس از یزید سر کار آمده و سال 66 قدرت را در دست گرفته و تا سال 86 هجری حکومت می کرده است.

وی ادامه داد: اگر ولادت آن حضرت سال 80 هجری باشد که بعضی از علمای عامه آن را نقل کرده اند، عمر مبارک آن امام همام، 68 سال بوده و دوران قبل از امامت ایشان 34 سال و دوران امامت نیز 34 بوده است؛ چرا که در شهادت امام باقر(ع) اختلافی نیست و ایشان در سال 114 هجری به شهادت رسیدند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر ولادت آن حضرت سال 83 هجری باشد که مشهور نیز همین است، دوران قبل از امامت ایشان 31 سال و دوران امامت ایشان 34 سال می شود که مجموع عمر مبارک ایشان به 65 سال می رسد.

وی با اشاره به آداب ولادت در زمان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)، ابراز داشت: ولادت در هر شهری سلسله آدابی دارد که معمولا نبی مکرم اسلام(ص) نیز این آداب را نسبت به حسنین(ع) انجام داده و ائمه(ع) نیز به تبع از ایشان، این آداب را انجام می دادند؛ مثلا امام صادق(ع) کام امام کاظم(ع) را با آب فرات متبرک کرده است.

این محقق حوزوی با اشاره بیان این که دوران شیرخوارگی نیز بسیار مهم است و این مسئله در شکل گیری جسمی و روحی انسان اثرگذار می باشد، لذا برخی از آیات سوره بقره مربوط به همین موضوع می باشد، خاطرنشان کرد: آدابی که اسلام به آن دستور داده، بر اساس حکمت هایی است که بشر به تدریج نسبت به آن پی خواهد برد.

*شمایل امام صادق(ع)

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در ادامه با اشاره به شمایل امام جعفر صادق(ع)، خاطرنشان ساخت: آن مقداری که در سیره ها و در کتاب مناقب شهرآشوب از شمایل حضرت ثبت شده، آمده است که امام(ع) از نظر اندام، قدی متوسط داشته و موهای سر حضرت بسیار مشکی بوده است(هالک الشعر) و خطی میان سینه تا ناف ایشان از مو  پوشانده بوده و بینی حضرت نیز متوسط بوده است. همچنین در این کتاب آمده است: چهره حضرت به سرخی متمایل بوده و موهای دوطرف سر امام(ع) نیز کمی به بالا رفته بود.

این خطیب حوزوی با اشاره به این که پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) معمولا دارای انگشتر بوده و برای آن دو خاصیت نیز ذکر شده است، تصریح کرد: نخستین خاصیتی که نقل شده این است که انگشترهایی نظیر عقیق، فیروزه، یاقوت و ... ثواب داشته و برخی تشعشعاتی دارند که بر بدن اثرات مثبت می گذارند. خاصیت دومی که ذکر شده، این است که انگشتر، مهر و خاتم معصومین(ع) بوده و بر روی نامه حک می کردند.

*نقش نگین انگشتری رسول اعظم(ص)

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در برخی کتب آمده که بر روی انگشتر نبی مکرم اسلام(ص) سه کلمه "محمد، رسول و الله" نوشته شده بود و حضرت از آن به عنوان مهر و خاتم نیز استفاده می کردند.

وی با بیان این که امام صادق(ع) ظاهرا انگشترهای متعددی داشته و بر روی هریک از آنان عباراتی حک شده بود، اظهار داشت: ابن صباغ نقل کرده است که بر روی انگشتر ایشان "ماشاءالله، لاقوه الا بالله و استغفرالله" حک شده بود، برخی نیز نقل کرده اند که "الله خالق کل شی" بر روی انگشتر حضرت نقش بسته بود. همچنین جملات "الله ولیی و عصمتی من خلقه" و یا "أنت ثقتی فعصمنی من خلقک" نیز نقل شده است.

*القاب امام(ع)

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که فاضل، کافل، صابر، صادق و ... از القاب امام صادق(ع) می باشد، ابراز داشت: صادق از القاب مشهور آن حضرت می باشد؛ البته این القاب به جهات مختلف به آن امام همام نسبت داده شده است.

این خطیب حوزوی درباره دلیل نسبت لقب "فاضل" به امام صادق(ع) خاطرنشان ساخت: پس از امام صادق(ع)، چهارهزار راوی از ایشان روایت نقل کرده اند و باید در این موضوع تفکر کرد که آن حضرت چند شاگرد داشتند که این تعداد از آنها از ایشان روایت نقل کرده اند و لقب فاضل به همین دلیل می باشد.

وی، به لقب "صابر" اشاره کرد و گفت: لقب "صابر" به این دلیل است که حوادث بسیار تلخی در زمان امام اتفاق افتاد و حضرت بر این مصیبت ها صبر کرده و این لقب را به ایشان نسبت دادند.

*لقب صادق

استاد دوره امام صادق(ع) شناسی با در تبیین لقب "صادق" نیز تصریح کرد: در رابطه با لقب "صادق" شخصی از امام سجاد(ع) سوال کرده بود که مگر همه امامان صادق نیستند؟ (الیس کلکم صادقون؟)؛ پس چرا لقب صادق به امام جعفر داده شده است؟ امام زین العابدین(ع) در جواب فرموده بودند "صادق، لقبی است که جدم رسول الله(ص) به این امام داده و به این دلیل است که با جعفر فرزند پنجم امام باقر(ع) که جعفر کذاب نامیده شده است، اشتباه گرفته نشود؛ چراکه امام جعفر(ع) بر ادعای امامت خود صادق بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به وجود فضای باز برای ترویج دین در عصر امام صادق(ع)، یادآور شد: در آن عصر روایات بسیاری از آن امام نقل و دین شیوع گسترده ای پیدا کرده بود؛ به همین جهت شیعیان به شیعه جعفریه مشهور هستند؛ ولی در حقیقت ما شیعه اثنی عشری هستیم و مذهب شیعه در زمان ایشان منتشر شده است.

*زمامداران هم عصر

وی به خلفای عصر امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: از سال 86 تا 96 پسر بزرگ عبدالملک، ولید بن عبدالملک سر کار بود و از سال 96 الی 99 سلیمان بن عبدالملک، پسر دوم عبدالملک بن مروان حکومت را در دست داشت و وصیت کرد که پس از او پسرعموی خود عمربن عبدالعزیز سرکارآمده و او هم تا سال 102 هجری حکومت کرد، بعد از او پسر سوم عبدالملک بن مروان، یزید بن عبدالملک تا سال 104 حکومت کرد، از سال 104 تا 124 نیز هشام بن عبدالملک سرکار آمد و در زمان این خلیفه بود که امام باقر(ع) در سال 114 هجری به شهادت رسید.

این کارشناس امام شناسی ادامه داد: از سال 124 الی 132 ولید بن یزید عبدالملک، یزید بن ولید عبدالملک، ابراهیم بن ولید عبدالملک و محمد بن مروان(مروان حمار) حکومت کردند و عباسی ها مروان را کشتند و انقراض حکومت مروانی ها در سال 132 انجام و حکومت عباسی ها شروع به کار کرد.

*نظر انس بن مالک

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان گفت: از امام صادق(ع) تعاریف بسیاری نقل شده و یکی از معاصرین حضرت، مالک بن انس از ائمه اهل سنت است که در کتب خود آورده است "امام صادق(ع) بسیار عجیب بودند؛ چرا که یا مشغول نماز بود، یا روزه بودند و یا مشغول ذکر بوده و شخصیت فوق العاده ای داشتند".


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین