عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
این نوع مداحی ریتمیک که توسط بعضی از مداحان صورت می‌گیرد هیچ‌گونه تاثیری بر شناخت امام حسین توسط جوانان نمی‌گذارد. این نوع مداحی بیشتر بر آمده از موسیقی راک اند رول غربی است که توسط مداحان اجرا می‌شود و جوانان فقط سینه می‌زنند و اگر به جای سینه زدن دست بزنند هیچ تفاوتی نمی‌کند. این حرکت‌ها با فرهنگ ما بیگانه است و فرهنگ ما یک فرهنگ معنوی و عرفانی و دارای آرامش است و این نوع مداحی تنها الگو برداری نا صحیحی از موسیقی غربی است که متاسفانه رایج شده و باعث تأثر و تأسف است.

عقیق: رضا مهدوی، رئیس سابق دفتر موسیقی حوزه هنری در گفت و گویی پیرامون وضعیت مداحی و روضه خوانی در ایران این‌گونه توضحیح داد:

«..ما قبل از اسلام و قبل از این‌که در ایران به دین مبین اسلام متشرف بشویم هم روضه‌خوانی داشته‌ایم اما نه به این صورت مداحی که امروز شاهد آن هستیم. اما بعد از اسلام مفاهیم روضه‌خوانی‌ها به پیامبر و اهل بیت سوق داده می‌شود و محتوایی‌تر و عرفانی تر شده و شاکله‌ی آن اسلامی می‌شود.  مداحی و ستایشگری که توسط مداحان انجام می‌ شد، در دوران صفویه رشد چشمگیری داشت به طوری که مداحان در دوران صفویه مانند امروز جایگاه خیلی ویژه‌ای کسب کردند.

متاسفانه بعضی از مداحان ما نشان می‌دهند که گوش‌شان  به ملودی‌های غربی آشناست و با این‌که ممکن است شعر‌های خوبی روی این ملودی‌ها قرار بدهند، اما این نوع ملودی‌ها و آهنگ‌ها اصلا برای ساحت مقدس امام حسین و فرهنگ عاشورایی مناسب نیست و ما نباید به هر شکلی که شده تلاش در جذب مخاطب به خصوص مخاطبان جوان به وسیله‌ی این نوع ملودی و آهنگ‌ها که بعضا بسیار ریتمیک هستند، بکنیم که اصل موضوع را بعضا به حاشیه می‌برند.

من اصلاموضوع جذب مخاطب با این ملودی هارا قبول ندارم. اگر بنا باشد با سلیقه‌ی جوان‌ها بخواهیم پیش برویم باید حافظ و سعدی و ... را نیز از کتاب‌های درسی در بیاوریم و شعر‌های امروزی تر استفاده کنیم. جوان‌ها باید با نشستن در هیئت و گوش دادن به روضه خوانی‌ها و مداحی‌های اصیل و صحیح سطح سلیقه‌ی خود را افزایش بدهند، نه این‌ که مداحان برای جذب مخاطبین خود سطح کار خود را پایین بیاورند. این موضوع اثبات شدنی است و اگر ما تحقیقات میدانی در این حوزه انجام بدهیم متوجه می‌شویم که این نوع مداحی ریتمیک که توسط بعضی از مداحان صورت می‌گیرد هیچ‌گونه تاثیری بر شناخت امام حسین توسط جوانان نمی‌گذارد. این نوع مداحی بیشتر بر آمده از موسیقی راک اند رول غربی است که توسط مداحان اجرا می‌شود و جوانان فقط سینه می‌زنند و اگر به جای سینه زدن دست بزنند هیچ تفاوتی نمی‌کند. این حرکت‌ها با فرهنگ ما بیگانه است و فرهنگ ما یک فرهنگ معنوی و عرفانی و دارای آرامش است و این نوع مداحی تنها الگو برداری نا صحیحی از موسیقی غربی است که متاسفانه رایج شده و باعث تأثر و تأسف است...»


منبع: جماران

کد خبرنگار: 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین