عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
حجت الاسلام مبلغی گفت: متأسفانه گاهی به علت برخورد صوری و غیر معناردار با مناسبت هایی همچون دهه کرامت این شعائردینی تبدیل به کلیشه می شود.
عقیق:حجت الاسلام احمد مبلغی، رییس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی، با اشاره به ایام با برکت دهه کرامت و ولادت با سعادت امام رضا(ع)، گفت: شایسته است به مناسب ایام دهه کرامت به وجه تشابه نام گذاری این ایام بپردازیم، کرامت همواره واژه ای متعالی در ذهن آدمی بوده، اصولا این کلمه وجه ممیز انسان است، و آدمی به صورت بالقوه از کرامت برخوردار است.

وی افزود: شخصیت هایی که در مسیر بندگی خدا قرار می گیرند، نه تنها عامل به حسنات و کارهای نیکو هستند، بلکه کرامت را بر خود متجلی می سازند و امامان معصوم (ع) و اولیا خدا از جمله آنها هستند. در واقع اهل کرامت بودن خلق و خوی انسان های نیک سرشت است.
 

حجت الاسلام مبلغی با بیان این مطلب که کرامت دارای درجات و مراتب مختلفی است، گفت: کرامت در انسان امری ذو مراتب است؛ وقتی قران می فرماید: "إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ" یعنی :با کرامت ترین شما با تقواترین شما است؛ در واقع این بدان معنا است که کرامت دارای سطوح مختلفی است.
 

وی افزود: دهه کرامت برای آن است که اعمال رفتار، توجهات انسان، به امر متعالی کرامت منتج شود و آن را در زندگی خود محقق سازد، به نظر می رسد در دهه کرامت، بیش از آنکه بر شعارها و اعمال صوری تاکید کنیم مناسب است تبیین گر مسائل فرهنگی و پیوند آن با امر کرامت باشیم تا در بین آحاد جامعه گسترش یابد.
 

رییس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از شیوه های مناسب، بیان الگوها و نمونه ها و جلوه هایی از کرامت است، با آنکه مناسبت ها در شعائر دینی ما مورد تأکید قرار گرفته است،متأسفانه گاهی به علت برخورد صوری و غیر معناردار به کلیشه تبدیل می شود، باید به صورت منظم و سیاست گذاری شده از این مناسبت های دینی کمال استفاده را کرده و مباحث معنایی و عمقی آن را تقویت و گسترش دهیم.



منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین