عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
آثار اجتناب از گناه
در آیه 31 سوره مبارکه نساء می خوانیم: إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَریما؛ اگر از گناهان بزرگی که از آنها نهى شده اید اجتناب کنید، ما از بدی هاى شما صرف نظر مى کنیم و به منزلگاهى گرامى داخلتان مى سازیم.

عقیق: کلمه (اجتناب) باب افتعال از ماده (ج- ن- ب) است، و کلمه (جنب) به معناى پهلوى آدمى است، که بطور استعاره از آن فعل ساخته اند، به این مناسبت که وقتى انسان چیزى را بخواهد و دوست بدارد، با روى خود و با مقادیم بدن رو به آن مى رود و اگر چیزى را دوست نداشته باشد و بلکه از آن متنفر باشد پهلوى خود را رو به آن کرده و سپس از آن دور مى شود، پس در حقیقت اجتناب به معناى ترک است، اما جالب است بدانید که در پس این دوری گزیدن از گناه آثار و برکات فراوانی نهفته است؛ چنانچه آمده است آهنگری آهن تفتیده و داغ را با دست از کوره بیرون می آورد و دستش نمی سوخت ، علت را به اصرار از او پرسیدند ، گفت : در همسایگی من زنی خوش صورت و زیبا بود که شوهری فقیر و پریشان و بی نام و نشان داشت . دلم به طرف او میل پیدا کرد و گرفتار او شدم ، اما نمی دانستم چگونه عشق و علاقه ام را به او ابراز کنم . تا آن که سالی قحطی شد و اهل شهر همه گرفتار شدند و چیزی برای خوردن نداشتند ولی وضع من خوب بود . از این رو آن زن روزی نزد من آمد و گفت : ای مرد ؛ بر من و بچه هایم رحم کن که خدا رحم کنندگان را دوست می دارد . گفتم : ممکن نیست مگر آن که کامی از تو حاصل کنم . زن گفت : حاضرم ولی بشرط آنکه مرا جایی ببری که غیر از من و تو احدی در آنجا نباشد و از این کار باخبر نشود . من قبول کردم و او را بجای خلوتی بردم ، دیدم زن مثل بید در معرض باد بهار می لرزد . پرسیدم : چرا می لرزی ؟
گفت : چون تو بشرطی که با من کردی وفا ننمودی و اینجا غیر از من و تو پنج نفر دیگر حاضرند ؛ دو ملک موکل بر من و دو ملک موکل بر تو و خدای شاهد و آگاه بر همه چیز ، ناگهان بخود آمدم و متنبه شدم ، از خدا ترسیدم و آتش شهوتم را خاموش نمودم و از مال و ثروت خود او را بی نیاز کردم و از آن موقع به اذن الهی آتش در دست من اثر نمی کند .


پی نوشت ها:
1-محلاتی، ذبیح الله. ریاحین الشریعه ، ج 2: 13.
2- علی محمد عبداللهی. عاقبت بخیران عالم، ج1: 32.
3- طباطبائی، محمد حسین. ج4: 511.
4-دایره المعارف انلاین طهور، مدخل " اجتناب از گناهان کبیره موجب آمرزش".

منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین