عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
از سوي انتشارات نسيم رضوان مشهد؛
كتاب «پيام‌هاي اخلاقي- تربيتي حديث كساء» نوشته خانم سكينه بيك خورميزي (نيك) از سوي انتشارات نسيم رضوان مشهد منتشر شد.
عقیق:اين كتاب دربردارنده گوشه‌هايي از نكات و پيام‌هاي حديث شريف كساء است كه در طي سلسله جلسات مختلف توسط استاد بيك خورميزي (نيك) در مدرسه علميه حضرت خديجه (س) مشهد ايراد گرديده و توسط واحد تحقيقات آن مدرسه تهيه و تنظيم شده است.

نويسنده در مقدمه كتاب مي‌نويسد: «حديث كساء از احاديث مشهور در بين شيعه و اهل‌سنت است كه در منابع و متون حديثي به گونه‌هاي مختلفي بيان شده است. واژۀ «كِساء» در اين حديث، به‌معناى پوششى مانند عبا است كه روى لباس‏ها مي‌پوشند. تأمل در متن حديث كساء و احاديثي كه دربارۀ آن وارد شده، به‌روشني اثبات مي‌كند اين واقعه، آن‌طوركه برخي از نويسندگان تصور كرده‌اند، يك رويداد معمولي نيست؛ بلكه به‌دليل فضاي خاص اين رويداد و ارتباط آن با نزول آيۀ تطهير، يكي از استثنايي‌ترين رويدادهاي تاريخ زندگي پيامبر اسلام در زمينۀ معرفي پيشوايان و راهنمايان آيندۀ جامعۀ اسلامي است. »

مدير مدرسه علميه حضرت خديجه (س) مشهد دربارة اعتبار حديث كساء يادآور مي‌شود كه «به‌لحاظ سندي، اين رويداد هيچ‌گونه خدشه و ايرادي ندارد و محدثان بزرگ آن را در كتب معتبر خود نقل كرده‌اند. در اصطلاح، اين حديثْ «مستفيض» است و حتي با تحقيقي گسترده مي‌توان ادعاي «تواتر» كرد. در جامعۀ اسلامي آن زمان، اين رويداد به‌قدري معروف شد كه روز وقوعِ آن «روز كساء» ناميده شد و خمسۀ طيبه‌اي كه مشمول عنايت خاص الهي در آن روز شدند، به «اصحاب كساء» ملقّب گرديدند. »

مولف اين كتاب با توجه به اهميت و نقش الگو در اصلاح ويژگي‌هاي رفتاري و اخلاقي انسان، حضرت فاطمه زهرا(س) را به‌عنوان الگوي كامل انسان‌ها معرفي كرده كه روابط خانوادگي آن حضرت، براي همۀ كساني كه خواهان يك زندگي متعالي هستند، داراي پيام‌ها و درس‌هاي ارزشمندي مي‌باشد. ايشان معتقد است، با نگاهي اجمالي به اين خانواده، در مي‌يابيم كه مهم‌ترين معيار خانوادۀ موفق، داشتن تربيت صحيح و رعايت نكات اخلاقي مثبت در بين اعضاي آن خانواده است. با تأمل در حديث كساء مي‌توان به بخشي از نكات اخلاقي تربيتي اين بزرگ بانوي اسلام پي بُرد.

وي در ابتدا به‌تفصيل دربارة مصادر حديث كساء در منابع شيعه و اهل‌سنت مي‌پردازد و يادآور مي‌شود كه اين حديث در مصادر و منابع فريقين به صورت گسترده نقل شده است. در ادامه نيز پس از ذكر فقرات حديث كساء به پيام‌ها و نكات اخلاقي آن اشاره مي‌كند.

لازم به ذكر است كتاب «پيام‌هاي اخلاقي- تربيتي حديث كساء» به همت انتشارات نسيم رضوان مشهد در تيرماه ۱۳۹۳ با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و در قطع رقعي با ۴۰ صفحه چاپ و به قيمت ۲۰۰۰ تومان روانه بازار كتاب شده است.

علاقمندان جهت تهيه اين كتاب، مي‌توانند با انتشارات نسيم رضوان به شماره ۰۹۱۵۵۱۰۰۹۲۶ يا مدرسه علميه حضرت خديجه (س) به شماره ۳۸۴۶۸۶۸۰-۰۵۱ تماس بگيرند.


منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین