عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹
خداوند یک شبه امر یوسف (ع) را اصلاح کرد و پادشاه مصر آن خواب را دید. خداوند امر حضرت ولی عصر (عج) را نیز یک شبه اصلاح می کند پس در آن یک شب یاران آن حضرت (عج) را از بلاد دور جمع می کند.
عقیق: بنابر روایات حضرت ولی عصر(عج) به برخی از انبیاء شباهت هایی دارند که از جمله آنها حضرات یعقوب و یوسف(ع) است و در این نوشتار به این شباهت ها اشاره می شود.
خداوند پس از مدتی طولانی پراکندگی، حضرت یعقوب(ع) را جمع و فراهم کرد. قائم(عج) نیز اینگونه است و خداوند بعد از مدتی درازتر پریشانی و پراکندگی آن حضرت (عج) را جمع خواهد ساخت.
یعقوب(ع) برای یوسف(ع) انقدر گریست تا اینکه چشمانش سفید شد در حالی که خشم خود را فرو می برد.
قائم (عج) انقدر برای جدشان حسین (ع) گریسته و می گریند و در زیارت ناحیه فرموده است: به جای اشک بر تو خون می گریم.
یعقوب (ع) منتظر فرج بود و می گفت: از رحمت خداوند ناامید نشوید که همانا کسی جز گروه کافران از رحمت خداوند مایوس نشود. (یوسف، 87)
قائم (عج) نیز منتظر فرج است چنان که روایات شاهد بر این معنی است.

 

شباهت ها به یوسف پیامبر (ع)
یوسف (ع) زیباترین اهل زمان خود بود، حضرت حجت (ع) نیز زیباترین اهل زمان خود هستند.
یوسف (ع) مدتی طولانی غیاب شد تا اینکه برادران بر او داخل شدند پس آن را شناخت در حالی که او را نشناختند.
قائم (عج) نیز از خلق غایب شده در عین حالی که در میان آنها راه می رود و آنان را می شناسد ولی آنها او را نمی شناسند.
خداوند یک شبه امر یوسف (ع) را اصلاح کرد و پادشاه مصر آن خواب را دید. خداوند امر حضرت ولی عصر (عج) را نیز یک شبه اصلاح می کند پس در آن یک شب یاران آن حضرت (عج) را از بلاد دور جمع می کند.
شیخ صدوق در کمال الدین از امام باقر (ع) روایت کرده که فرمودند: در صاحب این امر شباهتی از یوسف (ع) است و آن اینکه خدای عزوجل در یک شب امر او را اصلاح می کند.
و از پیامبر اکرم (ص) روایت است که فرمودند: مهدی (عج) از ما اهل بیت (ع) است خداوند امر او را در یک ب اصلاح می کند.
یوسف (ع) دچار زندان شد و گفت: پروردگارا! زندان برایم خوشتر از چیزی است که اینان مرا به آن فرا می خوانند؛ امام باقر (ع) در حدیثی درباره قائم (عج) فرموده اند: "در صاحب این امر سنتی از موسی و سنتی از عیسی و سنتی از یوسف و سنتی از محمد (ص) هست" تا آنجا که می فرمایند: "و اما سنت از یوسف، زندان و غیبت است."
یوسف (ع) از خاص و عام غایب شد و از برادرانش مخفی ماند و امر او بر پدرش یعقوب مشکل شد با اینکه مسافت میان او، خاندان و شیعیانش نزدیک بود.
حضرت حجت (عج) نیز اینگونه هستند. از امام باقر (ع) در بیان شباهت ایشان به جمعی از پیامبران روایت شده است: "و اما شباهت او به یوسف بن یعقوب (ع) غیبت از خاص و عام و مخفی بودن از برادران و پوشیده شدن امر او از پدرش یعقوب پیامبر (ع) با وجود ندزیک بودن مسافت بین آن حضرت یا پدر و خاندان و پیروانش...


پی نوشت:
1- مکایل المکارم، ج 1
2- کمال الدین، ج 1
3- بحارالانوار، ج 52
منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین