عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
تنها با جرعه‌ای شربت یا با لقمه‌ای نان و پنیر که به ماشین‌های عبوری در خیابان تعارف می‌‌شود، می‌توان در ثواب اطعام روزه‌داران شریک شد. این «افطاری‌های ساده» گاه چنان تصاویر زیبایی خلق می‌کند که دل کندن از این ماه نورانی را دشوار می‌سازد.

عقیق:در حالی به آخرین روزهای ماه مبارک رمضان رسیده‌ایم که در امسال نیز همانند سال‌های گذشته و چه بسا پررنگ‌تر، ایستگاه‌های صلواتی در گوشه گوشه شهر با «افطاری ساده» پذیرای روزه‌داران ماه مهمانی خدا بودند. مساجد و هیئت‌های مذهبی نیز در این امر فعال بودند و با پهن‌کردن سفر‌ه‌های ساده و خودمانی در ترویج این سنت حسنه کوشیدند.

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر سال گذشته نیز با اشاره به لزوم فراگیر شدن افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مساجد و خیابان‌ها فرمودند: «نمی‌خواهیم بگوییم که اگر در افطار، کسی غذای مطبوعی مصرف کرد، این کار ممنوع است؛ نه، در شرع اینها ممنوع نیست؛ اسراف ممنوع است، زیاده‌روی ممنوع است، ریخت‌وپاش فراوانی که گاهی در اینجور مجالس انجام می‌گیرد، ممنوع است. چه بهتر که کسانی که می‌خواهند افطاری بدهند، با همین سنتی که رائج شده است، افطاری بدهند؛ که مردم را، رهگذران را و کسانی را که مایلند از افطاری استفاده کنند، در این سفره‌های رایگان و با بذل و بخشش و گشاده‌دستی، در کوچه‌ها، در خیابان‌ها، در حسینیه‌ها، افطاری می‌دهند».

این سفره‌های به ظاهر ساده موقعیتی را فراهم می‌کند تا روزه‌داران ماه خدا در برخورد با یکدیگر از ایمان و صبر یکدیگر تأثیر بگیرند و اعتقادات خود را تقویت کنند و اثرات آن تا ماه رمضان سال آینده ادامه داشته باشد. اقدامی که این روز‌ها با کمترین هزینه و با صفای باطن می‌رود تا به یک رسم نیکو بدل شود.

در اهمیت افطاری دادن در روایات آمده است:

- پیامبر خدا(ص) فرمود: هر کس یک مؤمن روزه‏دار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد کردن یک بنده نزد خدا داشته و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود.

پس گفتند: یا رسول الله! همگى ما قادر بر افطارى دادن به روزه دارى نیستیم! پس فرمود: خداى تبارک و تعالى چندان کریم است که به کسى از شما که نتواند جز با جرعه شیر آمیخته با آبى یا شربت آب گوارایى یا چند دانه خرما روزه‌دارى را افطارى دهد و بر انفاق چیزى بیش از این قادر نباشد، همین ثواب را عطا مى‏‌کند. (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص134)

- امام موسی کاظم(ع) فرمود: افطارى دادن به برادر مسلمانت از روزه داشتنت افضل است . (من لا یحضره الفقیه، ج‏2، 134)

-امام صادق(ع) فرمود: هر که روزه‌داری را افطار دهد، اجری همچون او خواهد داشت.(من لا یحضره الفقیه، ج‏2، 134)

هنگامی که این سفره‌های افطاری ساده در قاب دوربین ثبت می‌شود، زیبایی دو چندان این سنت حسنه را به تصویر می‌کشد:












منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین