عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۴۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
تکریم مهمان
بخش بیست و دوم برداشت کوتاه از یک آیه از قرآن کریم با عنوان «آیه‌های زندگی» با سخنرانی حجت‌الاسلام سید‌ ابراهیم راد همزمان با روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
عقیقهمزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هر روز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» منتشر می‌کنیم.

در ادامه بخش بیست‌و دوم آیه‌های زندگی شرح آیه 69 سوره مبارکه هود با موضوع «تکریم مهمان» را می‌خوانید:

«وَ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُشْرَىٰ قَالُوا سَلَامًا ۖ قَالَ سَلَامٌ ۖ فَمَا لَبِثَ أَنْ جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِیذٍ»

«به تحقیق جمعی از فرستادگان ما به منزل ابراهیم وارد شدند و به اهل بیتش مژده فرزند دادند و سلام گفتند ابراهیم نیز به آنان سلام گفت. مدتی نگذشت ابراهیم گوساله بریان را برای آنان آورد».

یقینا از اموری که در اسلام و آیین انسانی به شدت از آن اجتناب شده بحث اسراف است. آنقدر که در روایت داریم امام صادق(ع) با شخصی که قسمتی از یک سیب را خورد و نیمه دیگر آن را دور انداخت برخورد کردند و فرمودند اگر شما به این نیاز ندارید افرادی هستند که نیازمند آن هستند لذا در مذمت و بدی اسراف شکی نیست.  

آیا می‌شود این سخن را بهانه‌ای قرار داد تا در مهمانی‌ها کوتاهی و خست به خرج دهیم؟ در این آیه می‌فرماید:«ملائکه الهی برای آوردن اخباری مهمان حضرت ابراهیم شدند و او آنها را به شکل بشر دید و برای آنها غذایی را تدارک دید و چون آنها ملک بودند و تنها به شکل بشر خدمت نبی خدا رسیده بودند از آن غذا تناول نکردند و غذا باقی ماند.» قرآن فرمود ابراهیم یک گوساله فربه را برای آنها آماده کرد یعنی جناب ابراهیم برای 5، 6 مهمان چند صد کیلو گوشت را کباب کرد و آورد با مخلفات دیگر.

حال ابراهیم که سمبل توحید است و یقینا اهل اسراف نیست پس آیا فعل ایشان اسراف است؟ آیا ما جواز داریم به تاسی از ایشان برای مهمانان خود تدارک بالایی ببینیم؟

از منظر قرآن این کار نه تنها نکوهیده نشده بلکه تایید هم شده است چون این کار تکریم مهمان است. البته مهمانی آدابی دارد از جمله اینکه هیچ غذای مانده‌ای بعد از مهمانی نباید دور ریخته شود بلکه باید در محل خود ریخته شود. جناب ابراهیم از ثروت و مال خود برای مهمانانش غذا تدارک دیدند و ما هم می‌توانیم با ثروت شخصی خود برای مهمانانمان غذا تدارک ببینیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین