عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۳۴۴
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷
یا علی؛ هر کس تو را در دل دوست بدارد، از یک سوم ایمان بهره برده است؛ و هر کس تو را در دل و به زبان دوست داشته باشد، از دو سوم ایمان بهره برده است؛ و هر کس تو را در دل و زبان و در عمل دوست داشته باشد، تمام ایمان را برای خود گرد آورده است.

عقیق:بی تردید حضرت علی (عَلیه السَلام) دارای فضایل و جایگاهی بس رفیع در میان تمامی مخلوقات الهی بوده به نحوی که گاه از سوی پیامبر (صَلى الله عَلیه وَ آله) توصیفاتی بسیار زیبا از ایشان می شده است به نحوی که از ابن عباس نقل گردیده: رسول خدا (صَلى الله عَلیه وَ آله) فرمود: ای علی! مَثَل تو در میان مردم همچون سوره «قُل هُوَ اللهُ اَحَد» در قرآن است؛ هر کس آن را یک بار بخواند، گویی یک سوم قرآن را خوانده؛ و هر کس آن را دو بار بخواند، گویی دو سوم قرآن را خوانده؛ و هر کس آن را سه بار بخواند، گویی تمام قرآن را خوانده است؛ تو نیز ای علی چنین هستی؛ هر کس تو را در دل دوست بدارد، از یک سوم ایمان بهره برده است؛ و هر کس تو را در دل و به زبان دوست داشته باشد، از دو سوم ایمان بهره برده است؛ و هر کس تو را در دل و زبان و در عمل دوست داشته باشد، تمام ایمان را برای خود گرد آورده است. سوگند به آن کسی که مرا به حق به پیامبری برانگیخته است، اگر مردم روی زمین تو را آن گونه که اهل آسمان دوست دارند، دوست بدارند، خداوند هیچ کس از آنان را به آتش دوزخ عذاب نخواهد کرد.

همچنین ابوبصیر می گوید: از امام صادق (عَلیه السَلام) شنیدم که از پدرش و از پدرانش نقل فرمودند: روزی رسول خدا (صَلى الله عَلیه وَ آله) به یارانش فرمود: کدام یک از شما تمام مدت عمرش را روزه می گیرد؟
سلمان گفت: من ای پیامبر خدا!
رسول خدا (صَلى الله عَلیه وَ آله) فرمود: کدام یک از شما شب ها را زنده می دارد؟
سلمان گفت: من ای پیامبر خدا! فرمود: کدام یک از شما هر روز قران را ختم می کند؟ سلمان گفت: من ای پیامبر خدا! در این هنگام یکی از یاران پیامبر به خشم آمد و گفت: ای رسول خدا؛ سلمان مردی ایرانی است که می خواهد بر ما فخرفروشی کند. گفتید: کدام یک از شما تمام مدت عمر روزه می گیرد؟ او گفت: من؛ در صورتی که او بیشتر روزها غذا می خورد. و گفتید: کدام یک از شما شب ها را زنده می دارد؟ او گفت: من؛ در حالی که او بیشتر شب ها می خوابد. و گفتید: کدام یک از شما هر روز قرآن را ختم می کند؟ او گفت: من؛ در صورتی که او بیشتر روزها ساکت است.
پس رسول خدا (صَلى الله عَلیه وَ آله) فرمود: سکوت اختیار نما ای مرد! تو کجا و شبیه لقمان حکیم کجا! از خودش بپرس تا به تو خبر دهد. آن مرد به سلمان گفت: ای بنده خدا؛ تو می پنداری که همه مدت عمر روزه می گیری سلمان گفت: آری. آن مرد گفت: من بیشتر روزها دیده ام تو غذا می خوری. سلمان گفت: آن گونه که تو فکر می کنی نیست.
من در ماه سه روز روزه می گیرم و خداوند فرموده است: «هر کس حسنه ای انجام دهد ده برابر آن پاداش خواهد داشت»، و روزه شعبان را به ماه رمضان وصل می کنم، این روزه تمام مدت عمر است. آن مرد گفت: تو می پنداری که شب ها زنده می داری؟ سلمان گفت: آری. آن مرد گفت: تو بیشتر شب ها می خوابی. سلمان گفت: آن گونه که تو فکر می کنی نیست، من از حبیب خود رسول خدا (صَلى الله عَلیه وَ آله) شنیدم که می فرمود: «هر کس با وضو بخوابد گویی شب زنده داری کرده است»، و من هر شب با وضو می خوابم. آن مرد گفت: تو می پنداری که هر روز قرآن را ختم می کنی. سلمان گفت: آری. آن مرد گفت: تو بیشتر روزها ساکتی. سلمان گفت: آن گونه که تو فکر می کنی نیست، من از حبیب خود رسول خدا (صَلى الله عَلیه وَ آله) شنیدم که می فرمود: «ای ابوالحسن! مثل تو در میان امتم مثل «قُل هُوَ اللهُ اَحَد» است، هر کس آن را یک بار بخواند در حقیقت ثلث قرآن را خوانده، و هر کس آن را دوبار بخواند در حقیقت دو ثلث قرآن را خوانده، و هر کس آن را سه بار بخواند در حقیقت قرآن را ختم کرده است. پس هر کس تو را به زبان دوست بدارد دو ثلث ایمان برای او کامل شده، و هر کس تو را به زبان و دل دوست بدارد و تو را به دست خویش یاری کند ایمانش کامل شده است. ای علی! سوگند به آن کسی که مرا به حق برانگیخته است، اگر مردم روی زمین تو را همچون آسمانیان دوست می داشتند هیچ کس به آتش دوزخ کیفر نمی شد». و من « قُل هُوَ اللهُ اَحَد » را هر روز سه بار می خوانم. در این هنگام آن مرد برخاست در حالیکه گویی سنگی در دهانش نهاده اند.


پی نوشت ها:
1- شیخ صدوق. معانی الاخبار: 222.
2-قاضی نورالله حسینی مرعشی. احقاق الحق، ج5: 621.
3-علی رضا صابری یزدی. هزار حدیث در فضایل امام علی (ع): 172-174.

 منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین