عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
قرآن کریم به منظور دستیابی انسان به مدارج کمال، مناسب‌ترین راهی را که زمینه‌ساز خوشبختی دنیا و آخرت اوست، به انسان نشان داده است.

عقیق: آیات بسیاری وجود دارد که به فطرت انسان و حالات گوناگون روان او را متذکر شده و علل انحراف و بیماری و همچنین راه‌های تهذیب و تربیت و مطالعه‌ی روان انسان را روشن ساخته است. همچنین برخی از آیات قرآنی حاوی فرمان‌ها و سفارش‌هایی است که آرامش‌ روانی و روحی انسان تأثیر مثبت دارد و موجب سلامت روانی آدمی می‌شود.
به کمک حقایقی که در قرآن درباره‌ی انسان و صفات و حالات روانی او آمده است،‌ می‌توان انگیزه‌های اصلی محرک انسان و عواملی را که در تکامل شخصیت و بهداشت روانی او تأثیر بسزایی دارند شناخت تا «روان شناسی قرآن» به صورت هماهنگ و منسجم دراختیار ما قرار گیرد.
«مطالعات کاربردی دین و روان» تلاشی است برای بازشناسی و بهره‌گیری از آموزه‌های دینی در راستای ارتقای بهداشت‌ روانی فرد و اجتماع، از این رو مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی با انتشار این أثر ارزشمند سعی کرده، تا در این کتاب به طور ویژه‌ آیاتی از قرآن را که مستقیم و یا غیر مستقیم مفاهیم نوین بهداشت روانی را مطرح کرده است را در اختیار خوانندگان قرار دهد.
این کتاب 105 صفحه‌ای با همکاری ‌جعفر بوالهری، ربابه قاسم‌آبادی و عباس رمضانی فرانی به نگارش در آمده است؛ کوتاه، مختصر و مفید بودن ویژگی‌ مهم این کتاب است اما آنچه که این کتاب را حائز اهمیت قرار داده مرجع ساده بودن در باب آیات روانشناسی و جامعه شناسی می‌باشد. همچنین در این کتاب برای محققان و افرادی که به دنبال مقاله هایی در حوره علوم انسانی هستند، سوژه‌های زیادی در باب آیات قرآنی بیان شده است.
«بهداشت روانی و خانواده»، «مشکلات روانی- اجتماعی»، «فشارهای روانی و مقابله با آن»، «حمایت از مردم»، «بهداشت روانی- اجتماعی» و «بهداشت روانی- فردی» از سر فصل‌های اصلی کتاب«بهداشت روانی در آیات قرآنی» است که موضوعات مرتبط با آن، به صورت کامل و با رعایت ایجاز و اختصار بیان شده است.
در این کتاب می‌خوانیم؛ زمانی که دوام زندگی خانوادگی امکان‌پذیر نباشد، خداوند در صورتی اجازه طلاق می‌دهد که نکات بسیاری رعایت شود. قرآن کریم هشدار داده است: «زن‌ها را با تهمت به آنها طلاق ندهید»، «اگر طلاق دادید حق مشخصی به آنها بدهید»و .... خداوند به تمامی کسانی که طلاق گرفته‌اند یادآوری می‌کند که از رحمت خدا نا ‌امید نشوند و سعی کنند به همسر خود رجوع کنند و دیگران مانع ازدواج مجددشان نگردند.



منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین