عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۰۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
حضرت موسی (ع) به خدا عرض کرد: خدایا! مقام قربت را خواهانم. پاسخ آمد: قرب من در بیداری شب قدر است.

عقیق:خداوند در شب قدر امور یک سال را تقدیر می کند چنانکه قرآن می فرماید: "فیها یفرق کل امر حکیم" در آن شب، هر امر مهمی، تعیین و تقدیر می شود. بنابراین، شب قدر منحصر به شب نزول قرآن و عصر پیامبر (ص) نیست، بلکه در هر رمضان، شب قدری هست که امور سال آینده تا شب قدر بعدی، اندازه گیری و مقدر می شود.
بیدار بودن شب قدر و احیای آن با دعا و نماز و قرآن، مورد سفارش پیامبر (ص) و اهل بیت آن حضرت (ص) بوده است و در میان سه شب بر شب بیست و سوم تاکید بیشتری داشته اند. چنانکه شخصی از پیامبر (ص) پرسید: منزل ما از مدینه دور است، یک شب را معین کن تا به شهر بیایم. حضرت (ص) فرمودند: شب بیست و سوم به مدینه داخل شو.(وسائل، ج 3، ص 307)
در فرهنگ غنی اسلام، همه چیز را با معیارهای الهی می سنجند و بر همین اساس قرآن در مورد شب قدر می فرماید: "لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْر" در دعای 44 صحیفه سجادیه نیز می خوانیم: "(عبادت و بندگی در) شبی از شب های آن، آن را برابر با (عبادت در) شب های هزار ماه قرار داد و آن را شب قدر نامید."
در خبرى از رسول خدا (ص) نقل شده است: هنگامى که ماه رمضان نزدیک شد (در ایامى که سه روز از ماه شعبان باقى بود) به بلال فرمودند: مسلمانان را به مسجد بخوان و چون گرد آمدند، بر فراز منبر رفتند و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: اى مردم! پروردگار این ماه را به شما اختصاص داده است، آن سید ماه ها است و در آن شبى است که از هزار ماه نیکوتر است.( نور الثقلین ، ج 5، ص 618)
از امام زین العابدین (ع) روایت شده که فرمودند: خدا به رسول خود محمد (ص) فرمود: آیا مى دانى براى چه شب قدر از هزار ماه برتر است؟ اظهار داشتند: نه. خداوند فرمود: براى این که در این شب، فرشتگان و روح به اذن بارى تعالى هر امرى را فرود مى آورند. (بحار الانوار، ج 25، ص 80)
تقارن شب تقدیر بشر با شب نزول قرآن شاید رمز آن باشد که سرنوشت بشر، وابسته به قرآن است اگر پیرو قرآن باشد سعادت و رستگاری و اگر دور از قرآن باشد شقاوت و بدبختی برای او رقم می خورد.

 

شب قدر تا قیامت هست...
ابوذر می گوید: به رسول خدا (ص) عرضه داشتم آیا شب قدر در عهد انبیا بوده و امر بر آنان نازل می شده و پس از آنکه از دنیا می رفتند، نزول امر در آن شب تعطیل می شده است؟ حضرت (ص) فرمودند: شب قدر تا قیامت هست. (دقایقی با قرآن، ص 263)
شب قدر آثار و برکاتی فراوانی دارد، پیامبر خدا (ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: "هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می شود." (تفسیر منهج الصادقین، ج 10، ص 308)
امام صادق (ع) نیز در فضیلت این شب فرموده اند: "از کتاب خدا استفاده می شود که شماره ماه های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماه ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است." (بحارالانوار، ج 58، ص 376)
طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر نازل شده است. این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی (ص) به صورت الفاظ نازل شده است.
علاوه بر این، نزول ملائکه و روح در شب قدر نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر (ع) فرمودند: "عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد." (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 133)
بنابر روایات شب قدر، شبی است که اعمال انسان به محضر امام عصر (عج) عرضه شده و تقدیر یک ساله انسان ها به امضای ایشان تایید می شود و این واقعیت از روز نخست خلقت وجود داشته و تا قیامت ادامه دارد.

 

شب قدر صاحبی دارد
آنچنان که امیرالمومنین (ع) می فرمایند: "شب قدر در هر سالی هست، در این شب امور همه سال فرو فرستاده می شود. پس از درگذشت پیامبر (ص) نیز این شب صاحبانی دارد. (اصول کافی، ج 1، ص 363)
در حدیثی طولانی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: حضرت موسی (ع) به خدا عرض کرد: خدایا! مقام قربت را خواهانم. پاسخ آمد: قرب من در بیداری شب قدر است.
عرضه داشت: پروردگارا رحمتت را خواستارم، پاسخ آمد: رحمت من در ترحم بر مساکین در شب قدر است.
گفت: خدایا! جواز عبور از صراط می خواهم. پاسخ آمد: رمز عبور از صراط صدقه در شب قدر است.
عرض کرد: خدایا! بهشت و نعمت های آن را می طلبم. پاسخ آمد: آن در گروی تسبیح گفتن در شب قدر است.
عرضه داشت: پروردگارا، خواهان نجات از آتش دوزخم. پاسخ آمد: رمز نجات از دوزخ استغفار در شب قدر است.
در پایان گفت: خدایا رضای تو را می طلبم. پاسخ آمد: کسی مشمول رضای من است که در شب قدر نماز بگذارد. (وسائل، ج 8، ص 20)


منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین