عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
حجت الاسلام احمدی در رونمایی از 'رساله الولایه':
هنوز بعد از سال‌های سال با مرحوم علامه طباطبایی زندگی می‌کنم؛ این مرد یکپارچه ایمان و تقوا و ادب بود، نگاه او همه را شیفته خود می‌کرد در‌‌ همان دیدار اول انسان تسلیم او می‌شد.
عقیقآیین رونمایی از کتاب "رساله الولایه" اثر علامه طباطبایی با تحریر آیت الله جوادی آملی دوشنبه، 23 تیرماه با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس موسسه اسراء، حجت الاسلام احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اندیشمندان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام احمد احمدی، عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی در آیین رونمایی از کتاب "رساله الولایه" علامه طباطبایی با تحریر آیت الله جوادی آملی گفت: شکی نیست این استاد است که با بیان خود و مطالب و روحیاتی نانوشته ای که به شاگرد تقدیم می کند، او را می سازد و این استاد است که شاگرد را تربیت می کند.
وی ادامه داد: همان طور که نویسنده "مقتل الحسین خوارزمی" در اوایل کتاب خود بیان می کند ثمره و روح این نوشتار، حکمت هایی است که از علامه خوارزم (زمخشری) و اهل بیت (ع) دریافت کرده ام.
رییس سازمان انتشارات سمت افزود: آیت الله جوادی آملی نیز شاگرد مرحوم داماد بود که گاه عبارات را نادرست می خواند اما از همین عبارات عمیق، مطالب ناب را این شاگرد برجسته استخراج می کرد؛ اما به راستی مرحوم محقق یک محقق بود و آیت الله جوادی درس های او را تقریر می کرد.
وی با بیان اینکه من از سال 36 در خدمت آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی بودم، تصریح کرد: هنوز بعد از سال های سال با مرحوم علامه طباطبایی زندگی می کنم؛ این مرد یکپارچه ایمان و تقوا و ادب بود، نگاه او همه را شیفته خود می کرد در همان دیدار اول انسان تسلیم او می شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: آن زمان که در حوزه های علمیه درس فلسفه گفته نمی شد، علامه طباطبایی با اخلاق و تعبد درس فلسفه را شروع کرد و این مرد متخلق به اخلاق الهی و عارف و مفسر بود.
وی با اشاره به اینکه آیت الله جوادی آملی نیز از امام خمینی (ره) همه چیز از عرفان تا فقه و روحیه انقلابی را اخذ کرده است، ابراز کرد: در برهه ای پیش از انقلاب ما افرادی را داشتیم که کنار ایستادند تا وقتی این جریان پیروز شد اما آیت الله جوادی آملی از امام (ره) انقلابی بودن حقیقی را آموخت و کتاب "بنیان مرصوص" را نیز در این خصوص به نگارش درآورد.
حجت الاسلام احمدی تاکید کرد: اگر نام علامه را بر آیت الله جوادی آملی بنهیم، بسیار به جا و برازنده ایشان است و این کار به حقی است؛ این شاگرد علامه در ادبیات و تفسیر و عرفان و ... سرآمد است و در تفسیر تسنیم به هر واژه ای می رسد، تا عمق ریشه آن پیش می رود و به هر حدیثی که می رسد، ریشه لغوی آن را بررسی می کند و به دلیل احاطه ای که بر ادبیات عرب دارد در نقطه نقطه ی آثارش در عین حال که متن سرشار از معنا است، الفاظ هم در پی آن می آید.
این استاد فلسفه با بیان اینکه آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی با یکدیگر همراه و هم دوره بودند، ابراز کرد: به گفته آیت الله حسن زاده قرار نبود ما تند تند بالا رویم و هر چه خواندیم از ادبیات و فقه گرفته تا دروس دیگر، تا آنها را هضم نکردیم پیش نرفتیم. این نحوه فهم دروس میان این عالمان بود اما متاسفانه امروز شاهدیم برخی از طلاب در کسوت امام جماعت و خطیب هستند اما عبارات را غلط قرائت می کنند و من از این مساله رنج می برم.
وی با تاکید بر اینکه آیت الله جوادی آملی در عرفان شجاعت دارد، گفت: این مساله را می توان در کتاب "تمهید القواعد" ایشان دید که در آنجا بیان می کنند مثنوی باید در حوزه ها تدریس شود؛ این مطلب را به این دلیل ذکر می کند که عرفان برای ایشان اساس است و دیوان های شعرای گوناگون همچون آب روان در دست شان قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه آیت الله جوادی آملی دریایی است از احادیث، ادامه داد: کتاب "مفاتیح الحیات" ایشان را بسیاری از مردم استفاده می کنند و تا کنون پیش نیامده که اثری از استاد ببینم و دعایشان نکنم. ضمن آن که عناوین کتاب های تفسیر خود را نیز با استفاده از اسامی قرآنی انتخاب می کنند و در تالیف کتاب تفسیر تسنیم، راه علامه طباطبایی را پیش گرفت و اثری عظیم خلق کرد.
حجت الاسلام احمدی با اشاره به اینکه آیت الله جوادی آملی در حوزه شاگردان بسیاری تربیت کرد، افزود: ایشان با آثار خود پاسخ های زیبایی به شبهاتی که پیرامون وحی می شد با بیانی شیوا ارائه کرده اند که باید فقیه محقق خطابشان کنیم ضمن آنکه مرجع به معنای اقعی نیز هستند.
وی تاکید کرد: من تا کنون به لحاظ اخلاقی یک خطای گفتاری و رفتاری از ایشان ندیده ام و اخلاص برایشان همه چیز است؛ انسانی است که به شرایط عرفان عمل می کند و حتی اهل ذکر و چله گرفتن هستند و چنین فردی رساله الولایه را که در حقیقت یک دوره عرفان است، تحریر کرده است.
رییس سازمان انتشارات سمت بیان کرد: کتاب رساله الولایه عرفانی است در سطح بالا و ولایت را این طور معنا می کند، حق را آن چنان بشناسید که همه چیز را تحت ولایت خدا دیده و خود را مستقل ندانید و خود را نبینید خودبین نباشید و همه چیز را در خدا و از خدا ببینید و این هدف اصلی نگارش کتاب است.
وی بیان کرد: این کتاب تاکید می کند انسان باید به جایی برسد که عالم و آدم را منحصرا تحت تدبیر خدای سبحان ببیند به گونه ای که پروردگار ولی او باشد. پس از آن توحید ذاتی و صفاتی و افعالی مطرح می شود و بعد علوم فصل بندی شده و آیت الله جوادی آملی آنها را توضیح داده اند که این تحقیق مفصل و منحصر به فرد است.
وی اظهار کرد: در این کتاب تبیین شده اگر فردی بخواهد به مراحل بالاتری برسد و انسان کاملی شود باید از راه شریعت به این مهم دست یابد البته بعید می دانم هیچ یک از عارفان حقیقی شریعت را رها کرده باشند به طور مثال محی الدین عربی می گوید: اگر کشفی غیر از شریعت صورت گیرد، کشف شیطانی است.
حجت الاسلام احمدی یادآور شد: منظور از حقیقت این نیست که به ذات پاک حق نائل شویم بلکه هر چه هست در مرحله اسماء و صفات ذات اوست.

شایان ذکر است، در پایان از کتاب "رساله الولایه" رونمایی شد.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین