عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
در کتاب "منتخب‎الاثر فی‎الامام ‎الثانی عشر(ع)" 1301 حدیث مهدوی درج شده که هدف اصلی مولف از نظر علمی اثبات تواتر آیات و استقلال این احادیث از سند است.
عقیق:حجت‎الاسلام والمسلمین احمدی، مترجم کتاب "منتخب‎الاثر فی‎الامام ‎الثانی عشر(ع)"، تالیف آیت‎الله‎ا صافی گلپایگانی، در جمع خبرنگاران گفت: این کتاب 62 سال پیش به سفارش آیت‎الله‎ بروجردی(ره) به شاگرد مبرز خویش یعنی حضرت آیت‎الله صافی گلپایگانی نوشته شد؛ البته در ابتدا توصیه کردند کردند که در هفت یا هشت مورد در خصوص امام زمان(عج) کتابی بنویسد، ایشان نیز این هشت مورد را افزایش دادند که مورد پذیرش مرحوم بروجردی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: حضرت آیت‎الله صافی گلپایگانی این کتاب را پس از شروع نگارش، در یازده باب و یکصد فصل به رشته تحریر درآوردند و امروزه این کتاب از مهمترین کتب جهان تشیع در حوزه مهدویت است.

مترجم منتخب الاثر ادامه داد: حضرت آیت‎الله‎ صافی این کتاب را با قصد قربت و در پاسخ به نیاز مهم زمان خویش و مبارزه با بهاییت به رشته تحریر در آوردند و امروز این کتاب از مهمترین کتب مهدوی تشیع به شمار می‎رود.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی خاطرنشان کرد: از 5سال پیش تصمیم به ترجمه این کتاب گرفته شد تا فارسی زبانان استفاده بیشتری از آن ببرند؛ در همین زمینه سعی شد از ترجمه صِرف تحت‎اللفظی و آزاد خودداری شود.

وی افزود: در بسیاری از موارد سعی شده که روایات خاص با مشورت و رجوع به شخص حضرت آیت‎الله‎ صافی گلپایگانی، عین منظور روایات بیان شود.

مترجم منتخب الاثر یادآورشد: این کتاب دارای ویژگی های بسیاری است که از آن جمله می توان به تالیف آن به دست یکی از مراجع عظام تقلید معاصر، فقیه و اصولی و مفسر و متکلم زبردست و جامع اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی افزود: دومین ویژگی این کتاب آن است که در حقیقت تمامی مباحث مرتبط با موضوع مهدویت را مد نظر قرارداده و تقریبا هیچ موضوع مهمی نیست که در این کتاب به آن پرداخته نشده باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این کتاب 1301 حدیث مهدوی درج شده است که هدف اصلی مولف از نظر علمی اثبات تواتر آیات و استقلال این احادیث از سند است؛ یعنی احادیث را با اثبات تواتر از ارجاع به اسناد در اثبات صحت آن بی‎نیاز می‎کند.

مترجم منتخب‎الاثر، با اشاره به ابعاد مختلف این کتاب، خاطرنشان کرد: این کتاب دارای ویژگی های روایی بسیاری است که از آن جمله می توان به ارجاعات و ابتکارات روایی به منظور اثبات مصادر روایی اشاره کرد.

وی افزود: به عنوان مثال 154روایت در این کتاب در زمینه اثبات حضور امام مهدی(عج) برای برپایی قسط و عدل آورده شده است که این تعدد روایت، تواتر آن را ثابت می‎کند و نیازی به رجوع به سندها ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی در پایان گفت: منتخب‎الاثر در واقع سه جلد است که در ترجمه به پنج جلد رسید و پس از آن سه مقاله و یک نقد مفصل به آن ضمیمه شد و جلد ششم را شکل داد.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین