عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده گفت: اگر انسان بداند تکبر ریشه اصلی گناهان و از گناهان کلیدی جامعه است، هیچ گاه مرتکب این عمل زشت و ناپسند نشده و هموار با خود مراقتبی مانع نفوذ شیطان در وجود خویش می شود.
عقیقحجت الاسلام و المسلمین سیدابوالحسن حسن زاده روزه را یکی از برترین و بزرگترین عبادات عنوان کرد و اظهار داشت: فضیلت و جایگاه روزه نزد خداوند متعال آنچنان رفیع و بلند است که بسیاری از روایات ائمه اطهار(ع) به حکمت و فلسفه آن پرداخته شده است.

استاد حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»، گفت: بخش عظیمی از روایاتی که ائمه اطهار در آنها به بیان اهمیت و فلسفه روزه پرداخته اند، برگرفته از این آیه شریفه است که می فرماید: «فلسفه روزه رسیدن به تقواست»، پس اگر خواهان گذر از این ماه مبارک با دستی پر هستید، باید از فیوضات معنوی و بی شمار بهترین ماه خدا کمال بهره و استفاده را ببرید.

امام جمعه موقت اهواز، روزه را مهمترین امتحان و بزرگترین تمرین برای سنجش اخلاص انسان عنوان کرد و بیان داشت: به یقین خداوند متعال روزه را بر انسان واجب نمود تا آزمایشی برای سنجش ایمان و اعتقاد مؤمنان باشد  امیدواریم همه شیعیان و مؤمنان پیامبر اعظم از این آزمایش سربلند بیرون آیند.

وی به روایتی از حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و اذعان داشت: در روایات معتبر آمده که حضرت فاطمه و امیرالمؤمنین(ع) در خصوص روزه ماه مبارک رمضان اذعان داشته اند که خداوند متعال روزه را «تَثْبيتاً لِلاْخْلاصِ» برای اثبات و ماندگاری اخلاص بشر خاکی واجب کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده، در ادامه به فلسفه روزه داری از دیدگاه ائمه اطهار(ع) اشاره و تصریح کرد: یکی از فلسفه های اصلی روزه مبارک رمضان گرسنگی و تحمل آن است که با این کار به یاد افراد گرسنه می افتیم و بدانیم که افراد بی بضاعت در چه سختی و تنگ دستی احوالات خود را سپری می کنند.

استاد حوزه علمیه خوزستان، رهایی از بند کبر و غرور را از دیگر ویژگی های مؤمنان در ماه مبارک رمضان دانست و گفت: اگر انسان بداند «تکبر ریشه اصلی گناهان و از گناهان کلیدی جامعه امروز است»، هیچ گاه مرتکب این عمل زشت و ناپسند نشده و هموار با خود مراقبتی مانع نفوذ شیطان در وجود خویش می شود.

امام جمعه موقت اهواز، رسیدن به پاداش الهی را دیگر فلسفه روزه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: خداوند متعال ماه مبارک رمضان را فرصتی برای بندگی خالصانه خداوند متعال قرار داده تا به واسطه آن انسان بتواند به پاداش عظیم عرفانی و معنوی برسد.

وی در ادامه افزود: پاداش روزه داری در حقیقت یک مرتبه از عرفان حقیقی بوده و اگر فردی به معنای واقعی کلمه، عاشق دلباخته خداوند متعال شد، حضرت باری تعالی درب هایی از چشمه جوشان علم لایتناهی را به روی او باز می کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده، در پایان سخنان خود، با بیان این که روزه تمرینی برای بهتر انجام دادن واجبات دین مبین اسلامی است، گفت: در روایتی از امام رضا(ع) آمده است که «و لِيكونَ ذلكَ واعِظا لَهُم في العاجِلِ، و رائضا لَهُم على أداءِ ما كَلَّفَهُم» روزه تمرینی برای بهتر انجام دادن واجبات اسلام است که به واسطه آن بتوان خیر دنیا و آخرت را نصیب خود کرد.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین