عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۵۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
یکی از مراجع تقلید شیعیان تاکید کردند: چه خوب است مومنانی که از تمکن مالی برخوردار هستند، در این ماه مبارک با برپایی مراسم افطار در اماکن عمومی بدون اسراف و هزینه‌های نابجا و دعوت از اشخاص نیازمند، این عمل مستحب را به احسن وجه عملی سازند.
عقیقآیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در تشویق و ترغیب مؤمنین به برگزاری افطاری‌های ساده بیانیه‌ای صادر کردند.

متن بیانیه این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

همان طور که بر همگان روشن است یکی از فواید مهم روزه داری، تذکر و یاد کردن حال فقرا و طبقه محروم و توجه به شرافت نفس و علو طبع بی‌نوایان صابر و شکیبا است.

در حدیث شریف است که حمزه بن محمد به حضرت امام حسن عسگری علیه السلام نوشت: چرا خدا روزه را واجب فرمود؟ پاسخ رسید: لِیجِد الغنی مضض الجوع فیحنو علی الفقیره؛ برای اینکه توانگر درد گرسنگی را بیابد و به فقیر عطوفت کند.

پس، شخص روزه دار هم به عزت نفس فقرا آگاه می‌شود و هم از سختی و رنج آن طبقه محروم اجتماع، خبردار می‌شود و به فکر کمک به آن‌ها می‌افتد. اینجاست که اسلام عزیز – که احکامش سراسر حکمت است – مردم و روزه داران را به کمک به محرومان در ماه مبارک رمضان تشویق می‌نماید تا آنجا که پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله درباره به ظاهر کوچک‌ترین اعانت‌ها می‌فرماید: هر کس از شما مومن روزه داری را در این ماه افطار دهد، برای او نزد خدا ثواب یک بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته خواهد بود. پس گفته شد؛ یا رسوال الله! همه ما قدرت بر آن نداریم؛ فرمود: با افطار دادن به روزه دار – اگر چه به نصف دانه خرما باشد – از آتش بپرهیزید.

آری! این است ثواب اعانتی اندک به مسلمانان در این ماه مبارک، لکن باید مراقب بود که بعض کار‌ها از ثواب الهی این اعمال نکاهد؛ بسا اسراف‌ها و هزینه‌های بیهوده، شب نشینی‌ها و مجالسی که پس از افطار برپا می‌شود و با متحمل شدن مصارف زیاد به پرخوری، غیبت، لهو و مزاح‌های باطل و گفت و شنودهای بی‌ثمر مشغول شده و از حکت نبویه «صوموا تصحوا» محروم شوند. چه خوب است مومنانی که از تمکن مالی برخوردار هستند، در این ماه مبارک با برپایی مراسم افطار در اماکن عمومی بدون اسراف و هزینه‌های نابجا و دعوت از اشخاص نیازمند، این عمل مستحب را به احسن وجه عملی سازند و چهره کریمانه ماه ضیافت الهی را به همگان نشان دهند و به همه بگویند که اسلام، دین رأفت و مهربانی، کمک به محرومان و نیازمندان است. از خداوند متعال مسألت دارم همگان را به انجام وظایف شرعیه موفق بدارد و توفیق اطاعت از دستورات عالیه اسلام را نصیبمان بفرماید.

والسلام علیکم و رحمه الله.

منبع:ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین