عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵
شرط استجابت دعا از نگاه قرآن همانا تسلیم محض اوامر الهی بودن و نیز ایمان کامل به ذات احدیت دانسته شده است.

عقیق:روزه دار ماه رمضان باید مراقب زبان و غرایز شهوانی باشد و نیز هیچ کس از دست او در آزار و اذیت نباشد و اگر کسی موفق به چنین روزه ای شود خداوند چهار پاداش نیکو را به او می بخشد که عبارتند از:

نخست آنکه همه گناهان او را می آمرزد دوم او را از آتش جهنم رهایی می بخشد سوم اینکه  او را در بهشت جاودانه سکنی می دهد و در نهایت شفاعت او را در حق گنه کاران توحیدی حتی اگر به تعداد شن زارهای بیابان باشند قبول می کند؛ «من صام شهر رمضان فحفظ فرجه و لسانه و کف أذاه عن الناس غفر الله له ذنوبه ما تقدم منها و ما تاخر و اعتقه من النار و أحله دار القرار و قبل شفاعته فی عدد رمل عالج مذنبی اهل التوحید».

 

در ادامه این دانشمند فرهیخته با بیان دو مقدمه مبنی بر اینکه هدف خلقت انسانها عبادت خداوند است«ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»، و نیز هر کس از خداوند پروا داشته باشد و مطیع امیال نفسانی خویش نباشد قطعا در بهشت سکنی خواهد گزید«من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی فان الجنه هی المأوی»، در بین همه عبادات همچون روزه، نماز، حج و ... روزه قویترین عبادت است که انسان را سریعا به مقام قرب الهی میرساند.

 

 شرط استجابت دعا از نگاه قرآن همانا تسلیم محض اوامر الهی بودن و نیز ایمان کامل به ذات احدیت دانسته شده است« إذا سالک عبادی عنی فانی قریب أجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیومنوا بی لعلهم یرشدون»؛ که در تکمیل این بحث در ضمن روایتی حکایت گونه به سه عامل از عوامل عدم استجابت دعا از منظر روایت نیز اشاره داشتند و فرمودند خداوند در پاسخ یکی از بنی اسرائیل که 33 سال از خداوند طلب فرزند میکرد ولی دعایش مستجاب نمیشد فرمود: بنده من! اولا تو با زبانی که آلوده به دشنام و دروغ و گناه بود مرا خواندی!

ثانیا با قلب ناپاکی که به هر کوی و برزنی می رفت دعا کردی!

 

ثالثا با نیتی نادرست و اهدافی شوم مرا میخواندی! پس این عیوب را برطرف کن و سپس به درگاهم التجا کن تا دعایت برآورده شود، و آن فرد نیز چنین کرد و پس از 33 سال صاحب فرزند شد؛«انک تدعو الله بلسان بذی و قلب عاق غیر نقی و بنیة غیرصادقه، فاقلع من بذائک ولیتق الله قلبک ولتحسن نیتک ... »


پی نوشت:

استاد شیخ حسین انصاریان/ عرفان

منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین