عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۶
در همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت» علاوه بر تبیین زندگی حضرت خدیجه(س) و رونمایی از کتاب «منشور کائنات، ساختاردهی لحظه‌های نیایش»، از چهار بانوی پژوهشگر برتر قرآنی تجلیل شد.

عقیق:آیین نکوداشت مقام شامخ ام‌المؤمنین حضرت خدیجه(س) با عنوان «بانوی فضیلت، حامی رسالت» 17 تیرماه با حضور «احمد مسجدجامعی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران»، «لاله افتخاری» رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، حجت الاسلام «احمدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از پژوهشگران و قرآن‌دوستان در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیت قرآن کریم آغاز و سپس پیام آیت‌الله «جعفر سبحانی» به این همایش توسط حجت‌الاسلام «پویا» معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) قرائت شد.

در ادامه حجت‌الاسلام حشمتی رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با تقدیر از برگزارکنندگان این همایش گفت: شاید 20 سال پیش در نخستین روزهای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با آقای مسجد جامعی تصمیم گرفتیم در روز دهم ماه مبارک رمضان مصادف با وفات بزرگ بانوی اسلام جلسه‌ای برپا کنیم که در همان سال‌ها این جلسه با حضور شاید کمتر از 40 نفر برگزار شد که تا امروز شاهد برکات آن در جامعه هستیم.

جلسات نکوداشت حضرت خدیجه(س) مردمی است

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به مردمی بودن جلسات نکوداشت مقام حضرت خدیجه(س) ادامه داد: جلسات و نکوداشت‌هایی که برای حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود را هیچ سازمان یا ارگان خاصی عهده دار نیست بنابراین امری دلنشین و حضور در آن باعث افتخار است.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) به دلیل رشادت و فداکاری‌ها در برخی ادعیه نیز مورد ستایش قرار گرفته است، تصریح کرد: بزرگداشت حضرت خدیجه(س) به منزله بزرگداشت رسول خدا(ص) است و عظمت ایشان به قدری بود که پیامبر(ص) هیچ‌گاه او را فراموش نکرد به طوری که حتی پس از فتح مکه نیز خیمه‌ای در کنار بارگاه ایشان به پا کرد تا در آنجا به سر برد.

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به اینکه ارزش شخصیت انشان به اندازه رشد او در ساختار جامعه است، خاطر نشان کرد: در طول تاریخ افرادی هستند که به دلیل شخصیت بی‌نظری که داشتند همواره از آنها به نیکی یاد شده است که حضرت خدیجه(س) یکی از این شخصیت‌های بزرگ تاریخ است چرا که ایشان برای گسترش اسلام از همه چیز خود گذشت کرد.

وی در ادامه خطاب به حاضران اظهار داشت: اگر بشنوید که جمعی برای یکی از عزیزانتان مجلسی برپا کرده‌اند چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟ به طور قطع از چنین اتفاقی خوشحال می‌شوید و سعی می‌کنید که لطف برپاکنندگان مجلس را پاسخ دهید؛ تمامی کسانی که این مراسم را برای حضرت خدیجه(س) برپا کرده‌اند به طور قطع مدنظر صاحب اصلی جلسه هستند و مورد لطف و رحمت قرار می‌گیرند.


 

نکوداشت حضرت ابوطالب(ع) نیز برگزار شود

پس از سخنان رئیس نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن کریم، پیام آیت‌الله «عبدالکریم موسوی اردبیلی» به این همایش قرائت شد و سپس «احمد مسجدجامعی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران دقایقی برای حاضران سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه بزرگداشت روز وفات حضرت خدیجه(س) یک سنت حسنه است که منشأ خدمات بسیاری درباره بانوان قرآن‌پژوه بوده گفت: سال حزن که در دهمین سال بعد از بعثت پیامبر(ص) واقع شد یک یادگار دیگری هم دارد و آن هم وفات حضرت ابوطالب است و امیدوارم در مدیریت آقای حشمتی برای این موضوع نیز تدابیری صورت گیرد به طوری که در این ایام از مقام حضرت ابوطالب(ع) یکی از مظلوم‌ترین شخصیت‌های جهان اسلام نیز تجلیل شود.

زندگی حضرت خدیجه(س) بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی است

رئیس شورای شهر تهران، سبک زندگی حضرت خدیجه(س) را بهترین مدل برای سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: در زیارت‌های معتبر از جمله زیارت «وارث» علاوه بر نام ائمه اطهار(ع) و اجداد بزرگوار سیدالشهدا(ع)، نام حضرت خدیجه(س) نیز به چشم می‌خورد؛ همچنین در واقعه عاشورا نیز ذکر شده که امام حسین(ع) خود را در نوه حضرت خدیجه(س) معرفی می‌کند و نسبت به این امر افتخار می‌ورزد، همه اینها نشان‌دهنده جایگاه ارزشمند حضرت خدیجه(س) است.

تجلیل از 4 بانوی پژوهشگر در عرصه‌های قرآنی

در ادامه همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت» از چهار بانوی پژوهشگر قرآنی تقدیر به عمل آمد.

در این بخش «منیره سادات رئیسی» بنیانگذار مؤسسه خیریه حضرت خدیجه(س)، «اکرم‌ سادات هاشمی‌نژاد» مؤسس مدرسه تخصصی حضرت خدیجه(س)، «زهرا حجازی‌دوست» مؤلف مقاله سنت و سیره پیامبر در زندگی حضرت خدیجه(س) و «نیره فضائلی» رئیس مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) تجلیل شدند.

 

رونمایی از کتاب «منشور کائنات» با حضور مسئولان

در پایان این مراسم نیز از کتاب «منشور کائنات، ساختاردهی لحظه‌های نیایش» با حضور مسئولان رونمایی شد؛ در این کتاب فرازهایی از صحیفه سجادیه نوشته شده است که به همت مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) و با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری منطقه 13 به چاپ رسیده است.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین