عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۳۰۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
مسائل مربوط به قیامت و بهشت و دوزخ و جزئیات و خصوصیات آنها برای ما که در محیط محدود دنیا اسیریم دقیقا روشن نیست.

عقیق:خداوند در آیه 30 سوره مدثر، می‏ فرماید: «نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده‏ اند» (علیها تسعة عشر).[1] 

اما چرا از میان اعداد تنها عدد نوزده برای ماموران عذاب الهی انتخاب شده؟

کسی دقیقا به درستی نمی‏ داند، ولی جمعی احتمال داده ‏اند این به خاطر آن است که در عدد نوزده بزرگترین عدد آحاد (عدد نه) و کوچکترین عدد عشرات (عدد ده) جمع است.

بعضی نیز گفته‏ اند به خاطر آن است که ریشه‏ های اخلاق رذیله به نوزده خلق ظاهر و باطن باز می ‏گردد، و از آنجا که اخلاق رذیله هر کدام یکی از عوامل عذاب الهی است. طبقات دوزخ نوزده طبقه، به تعداد آنها، و در هرطبقه فرشته یا گروهی از فرشتگان مامور عذابند.

اصولا مسائل مربوط به قیامت و بهشت و دوزخ و جزئیات و خصوصیات آنها برای ما که در محیط محدود دنیا اسیریم دقیقا روشن نیست، آنچه ما می‏دانیم‏ کلیات آن است، و لذا در روایات دارد که هر یک از این نوزده فرشته قدرت عظیمی دارند که می‏توانند قبیله بزرگی را به آسانی در دوزخ بی افکند. 

و از اینجا ضعف و ناتوانی افکار کسانی که مانند ابوجهل فکر می‏کنند، روشن می‏شود، او وقتی این آیه را شنید از روی استهزا به طایفه قریش گفت مادرانتان به عزایتان بنشینند آیا نمی‏ شنوید" ابن ابی کبشه" (اشاره به پیغمبر اکرم است)  چه می‏گوید؟ می‏گوید: خازنان دوزخ نوزده نفرند! اما شما گروه عظیمی از شجاع انید، آیا هر ده نفر از شما نمی‏ تواند یکی از آنها را مغلوب کند؟!

" ابو الاسد جمحی" (یکی از افراد زورمند قریش) گفت: من از عهده هفده نفر از آنها بر می‏آیم شما هم حساب دو نفر دیگر را برسید!.

این سبک مغزان می‏ خواستند با این سخریه‏ ها جلو نور حق را بگیرند و خود را از نابودی حتمی نجات دهند.[2]    

        

پی نوشت ها:

[1] (آیه 30)سوره مدثر

[2] تفسیر نمونه، ج‏25، ص: 23

منبع:جام

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین