عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۹
عضو هیأت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: موضوع توبه از گناهان، 78 مرتبه و در 25 سوره قرآن کریم بیان شده است.

عقیق: حجت‌الاسلام و‌المسلمین طباطبایی در ویژه برنامه «دین، نشاط، زندگی» که با موضوع توبه، مراحل و آثار آن در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: موضوع توبه در سوره‌های مکی و مدنی بیان شده است و این بیانگر آن است که توبه در تمام رسالت پیامبر اکرم(ص) آمده است.

تشویق خداوند به توبه و جبران اعمال
وی با بیان اینکه خداوند در قران کریم افراد را به توبه کردن و جبران اعمال خویش تشویق می‌کند، بیان کرد: این بدان معناست که باید بعد از توبه به جبران کارهای اشتباه و نادرست خود پرداخت و کار خیر و نیک انجام داد.
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) با بیان این مطلب که توبه با پشیمانی فرق می‌کند، اظهار داشت: هر توبه‌ای، پشیمانی به حساب می‌آید اما هر کس که پشیمان شود، لزوماً توبه نکرده است.

توبه؛ تعهد به ترک گناه است
طباطبایی در ادامه افزود: توبه با استغفار نیز فرق دارد. در استغفار، انسان تعهد به ترک گناه و عمل اشتباه ندارد اما توبه، تعهد به ترک گناه و عمل اشتباه است.
به گفته این کارشناس دینی، استغفار یک ذکر لسانی است اما توبه با لسان، اعمال، رفتار و قلب انسان صورت می‌گیرد. استغفار جزء جمع ترین دعاهاست اما توبه دعا نیست.
وی ادامه داد: توبه یک عمل شخصی است که هر کس باید به تنهایی برای خودش انجام دهد، اما در استغفار، دیگران نیز می‌توانند برای فرد انجام دهند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اولین مرحله در توبه آن است که شخص توبه کننده قبول کند که کار و عمل معصیت و اشتباهی انجام داده است، بیان کرد: در سوره مبارکه هود، خداوند مردم را ابتدا به استغفار ترغیب می‌کند، سپس به عمل توبه دعوت می‌نماید.

استغفار از ابزار توبه است
عضو هیأت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن با تأکید بر این مطلب استغفار از ابزار توبه است، خاطرنشان کرد: توبه دارای مراحل و مراتبی است که هر کس باید بر حسب جایگاه خویش به درگاه الهی توبه کند.
طباطبایی در ادامه سخنانش به روایاتی از ائمه اطهار(ع) درباره توبه اشاره کرد و گفت: در روایات، از توبه به عنوان ریسمان الهی یاد شده است که هر بنده ای مستمر و مداوم باید به ان چنگ بزند و در روایتی دیگر آمده است که توبه کننده مانند کسی است که اصلاً گناه نکرده است.

تفکر بر گناه توبه می‌طلبد
وی تصریح کرد: فقط شراب‌خواری، دروغ، غیبت و تهمت زدن موارد توبه نیست، بلکه تفکر بر گناه نیز توبه می‌طلبد.
به گفته این کارشناس دینی، «پشیمانی از گناه»، «انجام واجبات ترک شده»، «برگرداندن مال مردم به خودشان»، «تصمیم به ترک همیشگی گناه»، «تربیت نفس برای اطاعت از خداوند» و «چشیدن لذت عبادت الهی» شش مرحله اصلی توبه است.
وی درباره آثار توبه گفت: توبه باعث غفران و رحمت الهی ، خوشحالی خداوند از توبه بندگان، هدایت الهی و تبدیل شدن سیئات به حسنات می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه توبه یک واژه قرآنی و در اصطلاح به معنای بازگشت به سوی خداوند از گناهان است، افزود: لقب تواب به خداوند نسبت داده می‌شود، بدان معنا که خداوند با فضل و عنایت انسان‌های توبه کننده و گناهکار را به درگاه خود می‌پذیرد.
 

منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین