عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۰۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
پيروى از مدعيان رهبرى در برابر امامت معصوم، برخلاف عقل و منطق است.

عقیق:دوگونه برداشت از شناخت امام مي شود. يك. شناخت شخصيت حقيقي امام كه همان تاريخ زندگي و سيره امامان است. دوم. شخصيت حقوقي آنان است كه همان بحث امامت مي باشد

لزوم شناخت امام

پيروى از مدعيان رهبرى در برابر امامت معصوم، برخلاف عقل و منطق است، از اين رو؛ تلاش براى شناختن و يافتن امام معصوم، واجب و لازم است؛ چنان كه رسول اكرم(ص) فرمود: «من مات و هو لايعرف امامه، مات ميتةً جاهلية»؛ ميزان الحكمه، ج 1، ص 171، ح 840..

ويژگى هاى اين شناخت امام

اولاً از منابع معتبر و موثق و مستند اخذ شود. ثانياً، گستره اش شامل آموزه هاى اعتقادى، اخلاقى و عبادى گردد. ثالثاً، از آنجا كه امام الگوى عملى براى انسان ها است، به ابعاد فكرى، عملى و روحى امام نيز ناظر باشد. اما اين شناخت از سه راه حاصل مى شود:

يكم. مطالعه تاريخ زندگانى آنان؛ مطالعه سرگذشت و سيره امامان معصوم؛ به خصوص در باب فضايل، مناقب و خصوصيات آنان - از قبيل: شجاعت، ايثار، تواضع، صبر، فرزانگى و... انسان را متوجه مقام والاى آن بزرگواران مى كند و جذبه و كشش خاصى نسبت به آنان در روح انسان، حاكم مى شود.

دوم. مطالعه و تفكّر در سخنان ايشان مطالعه و تفكّر در آثار فكرى امامان، هر چند كار مشكلى به نظر مى رسد؛ ولى بسيار سودمند است. اين امر علاوه بر آنكه باعث شناخت شخصيت ايشان و ايجاد محبت آنان در دل مى شود؛ سرمايه بزرگى براى روح بشر به شمار مى رود. همان طور كه فراگيرى فصول يك كتاب، بايد با تحقيق و دقت كامل و رجوع به استاد و... قرين باشد؛ مطالعه و انديشه در آثار ائمه(ع) نيز، بايد با استفاده از استادان فن و مراجعه به كتاب هايى كه در شرح سخنان آنان به رشته تحرير درآمده، همراه باشد.

سوم. شناخت خدا؛ اگر ما خداوند و صفات و اسماى او را به طور حقيقى بشناسيم، مى توانيم انسان هاى كامل (امامان) را نيز بشناسيم؛ زيرا آنان آينه تمام نماى صفات جمال و جلال حضرت حق اند و در تسميه به اسماى الهى، از تمامى موجودات عالم امكان برترند. بر اين اساس، با شناخت خدا و صفات او، مى توانيم به اوصاف و ويژگى هاى امامان نيز واقف گرديم. شايد دعايى كه سفارش شده در زمان غيبت بعد از نماز زياد بخوانيم، ناظر به همين حقيقت باشد:

«اللهم عَرِّفنى نَفسك فاِنّك ان لم تُعَرِّفنى نفسَك لَم اعرف رسولَك اللهم عرِّفنى رسولك فانك ان لم تُعَرفنى رسولك لم اعرف حجتك اللهم عرفنى حجتك فانك ان لم تُعَرفنى حجتك ضللت عن دينى»؛ مفاتيح الجنان، دعا در غيبت امام زمان(عج).؛ «خداوندا! خود را به من بشناسان كه اگر خود را به من نشناسانى پيغمبر را نمى شناسم؛ خدايا! پيغمبرت را به من بشناسان كه اگر به پيامبر معرفت پيدا نكنم، نمى توانم امامم را بشناسم؛ خدايا! حجت و امامت را به من بشناسان كه اگر امام را نشناسم، در دين خود گمراهم».

 


منبع:جام
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین